Liniê kolejow± z Bia³egostoku do Baranowicz (przez Wo³kowysk i S³omin) zbudowano w 1886 roku. Stanowi³a ona równole¿nikowe po³±czenie linii warszawsko-petersburskiej z warszawsko-moskiewsk±. Po roku 1945, a wiêc po zmianie granic, linia Bia³ystok-Wo³kowysk zosta³a przeciêta granic± pañstwow±, a jej ranga spad³a do roli lokalnej, sta³a siê wiêc lini± uzupe³niaj±c±. Na mapach wydawanych do 1989 roku zaznaczano stacjê Zubki Bia³ostockie jako miejsce w którym linia rzekomo siê koñczy³a. Wzbudza³ jednak zainteresowanie fakt, ¿e na szlaku tym widywa³o siê stosunkowo czêsto tranzytowe poci±gi towarowe. Oficjalnie jednak starano siê nie zdradzaæ miêdzynarodowego, militarnego charakteru tej linii.
Od pocz±tku lat dziewiêædziesi±tych nastêpowa³ stosunkowo szybki spadek przewozów towarowych, a zw³aszcza ruchu tranzytowego. Mo¿na ¶mia³o powiedzieæ, ¿e dopiero od tego okresu linia ta nabra³a charakteru wy³±cznie lokalnego. Obecnie podstawowym surowcem transportowanym kolej± z Wali³ (stacyjka przed Zubkami) do Bia³egostoku jest drzewo. Czêsto równie¿ widuje sk³ady cystern, gdy¿ w okolicach miejscowo¶ci Sokole zlokalizowane s± bocznice nale¿±ce do koncernu paliwowego. W samym Bia³ymstoku, przy ulicy Cio³kowskiego znajduje siê równie¿ du¿a bocznica. Korzysta z niej wiele przedsiêbiorstw zlokalizowanych we wschodniej czê¶ci miasta (wêglówka, fabryka sklejek, browar).
My¶lê, ¿e przy dalszym przegl±daniu tej strony, pomocnym narzêdziem, okazaæ siê mo¿e ta oto mapka /otwiera siê w nowym oknie/: