Parowóz Ol49-29 |
Parowóz
typu Ol49, o numerze kolejowym 29 i fabrycznym 2631 wybudowano w
Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie w
1952 roku, na skutek zamówienia Nr KM6/5701/51 z dnia 21.12.1951
roku. W fabryce dołązcono do niego tender typu 25D49, z numerem
kolejowym 37 i fabrycznym 0826. W trakcie służby dołączano do
niego inne tendry tego typu, o numerach inwentarzowych kolejno:
14, 79 i 97; (obecny bez numeru).
Oddany na stan lokomotywowni
Kutno rozpoczał służbę 20 października 1952 roku. Zakończył
ją natomiast po ponad czterdziestu jeden latach, w ełckim
oddziale lokomotywowni Białystok (MDO Ełk), skreślony z jej
stanu 4 czerwca 1993 roku, na mocy decyzji Dyrekcji Generalnej
PKP numer KM3sc-639-04/93, z zakazem złomowania. W trakcie
swojej pracy na szlakach PKP parowóz przejechał łącznie 2 880
034 km (wg danych z "Formularza Parowozu").
Na mocy porozumienia zawartego
pomiędzy lokomotywownią Białystok i Urzędem Gminy w Starych
Juchach, 6 czerwca 1997 r. zdecydowano o ustawieniu go jako
pomnika na stacji Stare Juchy. Akcja ustawiania parowozu miała
miejsce 9 października 1997 roku.
Dla zainteresowanych obejrzeniem
parowozu: stacja położona 18 km od Ełku, przy linii Ełk -
Korsze - Olsztyn, parowóz ustawiony jest po lewej stronie torów
jadąc z kierunku Ełku, ok. 200 m przed budynkiem stacyjnym. Więcej
informacji o parowozie - poniżej.
Podstawowe dane: parowóz,
tender, przebieg służby
Szczegółowe dane
techniczne parowozu i tendra
Naprawy parowozu (główne,
średnie, rewizyjne...)
Wszystkie miesięczne
przebiegi (1953-1991) + krótka statystyka
Ważniejsze rekonstrukcje
i przebudowy
Zdjęcia - Ełk i Stare Juchy
1993-2001
Akt zakwalifikowania parowozu
do służby (z oryginału)
Strona kolejowa Michała Kaweckiego
Stare Juchy - gmina i
miejscowość na Mazurach
Tekst i wykonanie: Michał Kawecki