Daty otwarcia linii kolejowych oraz dobudowy drugich torów w województwie warmińsko-mazurskim, Okręgu Kaliningradzkim (Rosja) oraz Rejonie Kłajpedy (Litwa)

Opracowano na podstawie: patrz "Źródła"
W przypadku rozbieżności w danych żródłowych podana jest data najbardziej prawdopodobna, a w uwagach daty alternatywne wraz z podającymi je autorami. Nazwy miast i wezłów kolejowych w Okręgu Kalinigradzkim i na Litwie podane są w miarę mozliwości w ich polskim brzmieniu, ewentualnie niemieckim, czyli takim jakie nosiły podczas budowy danego odcinka kolei.
Dla orientacji w terenie obejrzyj słowniczek miejscowości umożliwiający odnalezienie odpowiedników nazw obecnych (rosyjskich lub litewskich), dawnych (niemieckich) i polskich dla
Polski, Litwy i Rosji.
Wszelkie komentarze, poprawki, sugestie i uwagi proszę kierować na adres:
michalkw@poczta.onet.pl

Data oddania linii do użytku

Trasa Długość (km) Przedsiębiorstwo eksploatacyjne, uwagi
19.10.1852 Elbląg - ujście rz. Elbląg 1,5 Königliche Ostbahn
19.10.1852 Malbork - Stare Pole - Elbląg - Bogaczewo - Słobity - Młynary - Braniewo 83,8 Königliche Ostbahn
2.08.1853 Braniewo - Świętomiejsce - Kobbelbude - Królewiec 61,92 Königliche Ostbahn
6.06.1860 Królewiec - Löwenhagen - Tapiawa - Welawa - Wystruć - Gąbin - Stołupiany 141,95 Königliche Ostbahn
15.08.1860 Stołupiany - Ejtkuny (granica) 11,12 Königliche Ostbahn
16.06.1865 Wystruć - Tylża 53,8 Tilsit - Insterburger Bahn
??.07.1865 Drugi tor na trasie Elbląg - Braniewo 54,76 Königliche Ostbahn
11.09.1865 Królewiec - Rybaki - Pilawa 46,5 Ostpreussische Südbahn
24.09.1866 Królewiec - Iława Pruska - Głomno - Bartoszyce 58,36 Ostpreussische Südbahn
1.11.1867 Bartoszyce - Wiatrowiec Warmiński - Korsze - Kętrzyn 45,25 Ostpreussische Südbahn
8.12.1868 Kętrzyn - Giżycko - Ełk 77,06 Ostpreussische Südbahn
??.06.1870 Drugi tor na trasie Malbork - Elbląg 28,95 Königliche Ostbahn
16.01.1871 Gierdawy - Wystruć 44,70 Königliche Ostbahn
1.11.1871 Ełk - Prostki 16,44 Königliche Ostbahn
27.11.1871 Czerwonka - Sątopy Samulewo - Korsze - Skandawa - Gierdawy 62,61 Königliche Ostbahn
??.06.1871 Drugi tor na trasie Braniewo - Kobbelbude 45,15 Königliche Ostbahn
??.11.1871 Drugi tor na trasie Kobbelbude - Królewiec 16,77 Königliche Ostbahn
??.12.1871 Drugi tor na trasie Welawa - Wystruć - Gąbin 64,92 Königliche Ostbahn
1.12.1872 *) Jabłonowo Pom. - Biskupiec Pomorski - Iława - Samborowo - Ostróda 65,00 Königliche Ostbahn *) Bufe: 27.12.1872
??.07.1872 Drugi tor na trasie Królewiec - Welawa 52,26 Königliche Ostbahn
??.12.1872 Drugi tor na trasie Gąbin - Ejdkuny 35,89 Königliche Ostbahn
1.12.1872 Olsztyn - Czerwonka 30,6 Königliche Ostbahn
15.08.1873 Ostróda - Olsztyn 39,7 Königliche Ostbahn
15.09.1873 Prostki - Grajewo (granica państwa) 18,3 Ostpreussische Südbahn
l.06.1875 Pogeje - Kłajpeda 86,0 Königliche Ostbahn
1.10.1875 Tylża - Pogeje 6,3 Königliche Ostbahn
1.04.1876 Kłajpeda - rz. Danga 1,1 Königliche Ostbahn
l.08.1876 Malbork - Prabuty - Susz - Iława 69,0 Marienburg - Mlawaer Eisenbahn
21.10.1876 *) Iława - Zajączkowo Lub. - Montowo 25,0 Marienburg - Mlawaer Eisenbahn *) Lijewski 1.10.1876
22.11.1876 Kłajpeda - Port Zimowy 2,1 Königliche Ostbahn
15.05.1877 *) Montowo - Turza Wlk. - Działdowo 35,7 Marienburg - Mlawaer Eisenbahn *) Bufe: Montowo - Iłowo 15.08.1877,
1.09.1877 *) Działdowo - Iłowo - Mława 13,5 Marienburg - Mlawaer Eisenbahn *) Bufe: Montowo - Iłowo 15.08.1877
1.11.1877 Królewiec - Nabrzeże Portowe 1,4 Königliche Ostbahn
15.11.1878 Gołdap - Darkiejmy - Wystruć 53,53 Königliche Ostbahn
1.07.1879 Gołdap - Olecko - Ełk 65,26 Königliche Ostbahn
1.11.1882 Bogaczewo - Pasłęk - Małdyty - Morąg 39,8 Pr.Stb.
15.08.1883 Morąg - Gutkowo - Olsztyn 45,3 Pr.Stb.
1.11.1883 Olsztyn - Szczytno 44,9 Pr.Stb.
1.08.1884 Zajączkowo Lubawskie - Lubawa 7,11 Marienburg - Mlawaer Eisenbahn
15.08.1884 Szczytno - Spychowo - Ruciane - Pisz 56,9 Pr.Stb.
16.09.1884 *) Rybaki - Gaffken - Palmniki 18,4 Ostpreussische Südbahn *) Rybaki-Gaffken 14.10.1900 wg Quail Map
1.11.1884 Gutkowo - Dobre Miasto - Orneta 45,2 Pr.Stb.
1.11.1884 Braniewo - Pieniężno 27,1 Pr.Stb.
1.07.1885 Orneta - Pieniężno - Cynty - Kobbelbude 61,1 Pr.Stb.
16.11.1885 Pisz - Biała Piska - Ełk 55,48 Pr.Stb.
31.12.1885 Królewiec - Gross Raum - Cranz 28,3 Ost.EG (Königsberg - Cranzer Eisenbahn)
31.12.1885 *) Cranz - Neukuhren 18,0 Ost.EG (Königsberg - Cranzer Eisenbahn) *) Cranz - Pobethen 20.12.1900 wg Quail Map
1.10.1887 Lidzbark Welski - Działdowo 22,9 Pr.Stb.
15.11.1887 Olsztyn Zach. - Olsztynek 30,3 Pr.Stb.
1.10.1888 Olsztynek - Nidzica - Działdowo 53,0 Pr.Stb.
1.10.1889 Królewiec - Labiawa 50,3 Pr.Stb.
1.06.1891 Tylża - Jędrzychowo 20,1 Pr.Stb.
1.08.1891 Labiawa - Liebenfelde - Skajzgiry - Jędrzychowo 55,1 Pr.Stb.
15.06.1892 *) Kłajpeda - Kollaten 9,3 Pr.Stb. *) Bufe Kłajpeda - Bajory 1.11.1892
1.11.1892 *) Kollaten - Bajory 11,4 Pr.Stb.*) Bufe Kłajpeda - Bajory 1.11.1892
1.11.1892 Tylża - Ragneta 13,2 Pr.Stb.
1.11.1892 Piłkały - Stołupiany 17,6 Pr.Stb.
22.04.1893 Olsztyn - Dajtki 3,2 Pr.Stb.
1.09.1893 Elbląg - Myślice - Miłomłyn - Ostróda 75,9 Pr.Stb.
1.09.1893 Malbork - Myślice - Małdyty 55,0 Pr.Stb.
28.09.1893 Olsztyn - Olsztyn Przedm. 2,2 Pr.Stb.
1.11.1893 Piłkały - Rautenberg 18,9 Pr.Stb.
15.01.1894 Ragneta - Klapaty 7,0 Pr.Stb.
15.01.1894 Rautenberg - Naujeningken 9,3 Pr.Stb.
1.08.1894 Morąg - Orneta 29,1 Pr.Stb.
1.10.1894 Klapaten - Naujeningken 10,3 Pr.Stb.
1.11.1894 Ostróda - Olsztynek 40,8 Pr.Stb.
22.11.1894 Drugi tor na trasie Korsze - Ełk 98,72 Pr.Stb.
9.04.1898 *) Frydląd - Tapiawa - Podewitten 41,3 Ost.EG (Wehlau - Friedländer Kreisbahnen - wąsk. 750 mm) *) Tapiawa - Scharlack 7.10.1909, Scharlack - Labiawa 13.12.1909 wg Quail Map
9.04.1898 odgał. Grosshof - Labiawa 24,49 Ost.EG (Wehlau - Friedländer Kreisbahnen - wąsk. 750 mm)
1.05.1898 *) Kętrzyn - Sławkowo - Mrągowo 32,6 Ost.EG (Rastenburger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) *) 1.06.1898 wg Lijewskiego, Piątkowskiego; Kętrzyn - Mrągowo Wąsk 01.05.1898 i Mrągowo Wąsk - Mrągowo 18.12.1904 wg http://mitglied.lycos.de/walluhn/ost/ost7.htm
1.05.1898 *) Sławkowo - Ryn 19,5 Ost.EG (Rastenburger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) *) 1.06.1898 wg Lijewskiego; 8.11.1903 wg Piątkowskiego, Sławkowo - Salpik 01.05.1898 i Salpik - Ryn 08.11.1903 wg
http://mitglied.lycos.de/walluhn/ost/ost7.htm
15.06.1898 Czerwonka - Biskupiec Reszelski 7,5 Pr.Stb.
1.07.1898 Gierdawy - Nordenbork 17,49 Pr.Stb.
1.07.1898 Mrągowo - Ruciane 33,1 Pr.Stb.
15.08.1898 Cynty - Dzikowo Iławeckie 16,0 Pr.Stb.
1.09.1898 Biskupiec Reszelski - Mrągowo 25,5 Pr.Stb.
1.09.1898 Nordenbork - Prynowo - Węgorzewo 19,26 Pr.Stb.
15.09.1898 Dzikowo Iławeckie - Górowo Iławeckie 6,9 Pr.Stb.
20.05.1899 Elbląg - Tolkmicko - Frombork 35,9 Ost.EG (Haffuferbahn Elbing - Braunsberg)
15.08.1899 Węgorzewo - Gołdap 49,88 Pr.Stb.
8.09.1899 Frombork - Braniewo 12,5 Ost.EG (Haffuferbahn Elbing - Braunsberg)
1.10.1899 Prabuty - Kisielice - Jabłonowo Pom. 48,9 Pr.Stb.
1.10.1899 Górowo Iławeckie - Lidzbark Warmiński 20,4 Pr.Stb.
15.11.1899 Lidzbark Warmiński - Czerwonka 37,0 Pr.Stb.
15.01.1900 Kwidzyn - Kisielice 28,6 Pr.Stb.
15.01.1900 Królewiec - Prawten - Podewitten 39,5 Ost.EG (Königsberger Kleinbahn - wąsk. 750 mm)
15.01.1900 Prawten - Schaagswitten 19,0 Ost.EG (Königsberger Kleinbahn - wąsk. 750 mm)
1.07.1900 Szczytno - Wielbark - Nidzica 63,5 Pr.Stb.
14.07.1900 *) Królewiec - Marienhof - Neukuhren - Rauschen Ort - Warniki 45,2 Ost.EG  (Samlandbahn) *) 14.07.1900 Królewiec-Marienhof, 21.01.1901 Marienhof-Warniki wg J. Petzolda "EK-Special" nr 52
14.07.1900 *) Rauschen Ort - Rauschen Dune 3 Ost.EG (Samlandbahn)
1.10.1900 Marienhof - Gaffken 18,6 Ost.EG (Fischhauser Kreisbahn)
3.09.1900 Gołdap - Rominty Wlk. 12,85 Pr.Stb. *) Bufe: 15.09.1900
20.12.1900 Cranz - Cranzbeek 2,2 Ost.EG (Königsberger - Cranzer Eisenbahn)
26.05.1901 *) Löwenhagen - Georgenau - Frydląd - Gierdawy 60,79 Pr.Stb. *) 1.08.1901 wg Quail Map, Bufe
26.05.1901 Pobethen Rantau - Neukuhren 3,2 Pr.Stb.
1.08.1901 Rominty Wlk. - Tolminkiejmy - Stołupiany 37,82 Pr.Stb.
24.12.1901 Piłkały - Grubkofsfelde - Wetterau - Hasselberg 30,0 Ost.EG (Schlossberger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm)
24.12.1901 Grubkofsfelde - Szyrwinta 19,5 Ost.EG (Schlossberger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm)
24.12.1901 Wetterau - Doristal 12 Ost.EG (Schlossberger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm)
1.08.1902 *) Wystruć - Warnheide (in. Warnascheln) - Trempen 32,30 Ost.EG (Insterburger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) *) 1.07.1902 wg Quail Map
1.08.1902 Warnheide (in. Warnascheln) - Waldkerma (in. Lindenhof) 10,19 Ost.EG (Insterburger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm)
1.08.1902 *) Wystruć - Kaukern - Kraupiszki - Ragneta 63,18 Ost.EG (Insterburger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm)
*) Wystruć - Kaukern 1.07.1902, Kaukern - Kraupiszki 1.08.1902, Kraupiszki - Ragneta 1.10.1909 wg Quail Map
1.08.1902 *) Wystruć Luxenberg - Horstenau - Buchhof - Skajzgiry 36,4 Ost.EG (Insterburger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) *) 12.11.1902 wg Quail Map
1.08.1902 Pogeje - Mikieten - Schmallenigken 55,08 Ost. EG (Kleinbahn Tilsit Poggen Schmallenigken - wąsk. 1000 mm)
1.08.1902 *) Mikieten - Tylża 7,55 Ost. EG (Kleinbahn Tilsit Poggen Schmallenigken - wąsk. 1000 mm) *) 1.05.1914 linia zelektryfikowana (prądem stałym 550V) wg J. Petzolda "EK-Special" nr 52
1.09.1902 *) Iława - Nowe Miasto Lubawskie - Szramowo 32,4 Pr.Stb. *) Bufe 15.09.1902
1.10.1902 Brittanien - Hoheneiche - Karkeln 38,87 Ost.EG (Eich - Niederungsbahn - wąsk. 750 mm)
1.10.1902 Hoheneiche - Seckenberg 16,45 Ost.EG (Eich - Niederungsbahn - wąsk. 750 mm)
12.11.1902 Buchhof (in. Juckeln) - Liebenfelde (in. Mehlauken) - Timberhafen (in. Piplin) 27,5 Ost.EG (Insterburger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm)
1.05.1904 Pogeje - Lauksargi 22,4 Pr.Stb.
7.07.1905 *) Kętrzyn - Winda - Srokowo 24,8 Ost.EG (Rastenburger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) *) 1.05.1898 wg Lijewskiego, Piątkowskiego, Winda - Srokowo 28.05.1898 wg
http://mitglied.lycos.de/walluhn/ost/ost7.htm
1.09.1905 Orneta - Lidzbark Warm. - Sątopy Samulewo 64,2 Pr.Stb.
15.11.1905 Pisz - Orzysz 24,8 Pr.Stb.
21.12.1905 Giżycko - Kruklanki - Węgorzewo 34,64 Pr.Stb.
1.06.1906 Giżycko - Orzysz 29,2 Pr.Stb.
2.06.1906 Rauschen Dune - Stellwerk Rauschen Dune (obwodnica Rauschen Ort) 1,8 Ost.EG (Samlandbahn)
22.10.1906 Kłajpeda - Clementhof - Dawillen - Pösseiten 34,8 Ost.EG (Memeler Kleinbahnen - wąsk. 1000 mm)
22.10.1906 Clementhof - Plicken 9,75 Ost.EG (Memeler Kleinbahnen - wąsk. 1000 mm)
22.10.1906 Dawillen - Laugallen 4,55 Ost.EG (Memeler Kleinbahnen - wąsk. 1000 mm)
30.06.1907 Wiatrowiec Warmiński - Sępopol 5,0 Ost.EG (Kleinbahn Wöterkeim - Schippenbeil)
1.07.1907 Kętrzyn - Węgorzewo 33,27 Pr.Stb.
1.10.1907 Gąbin - Tolminkiejmy 25,45 Pr.Stb.
15.06.1908 Tolminkiejmy - Melkiejmy 9,58 Pr.Stb.
1.07.1908 Reszel - Nowy Młyn 14,0 Pr.Stb.
26.07.1908 Turowo - Krzyżbork 13,6 Ost.EG (Kleinbahn Tharau - Kreuzburg)
15.08.1908 Reszel - Sątopy Samulewo 9,7 Pr.Stb.
15.08.1908 Melkiejmy - Żytkiejmy 15,59 Pr.Stb.
1.09.1908 *) Pisz - Dłutowo 19,6 Pr.Stb. *) 15.09.1908 - Bufe
15.09.1908 Kruklanki - Olecko 43,67 Pr.Stb.
15.12.1908 Biskupiec - Dźwierzuty 23,9 Pr.Stb.
15.04.1909 Jabłonka - Dźwierzuty 5,4 Pr.Stb.
15.06.1909 Szczytno - Jabłonka 15,7 Pr.Stb.
1.07.1909 Morąg - Miłomlyn 20,2 Pr.Stb.
15.09.1909 Wystruć Pregeltor - Wystruć Luxenberg 2,0 Ost.EG (Insterburger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm)
1.10.1909 Królewo - Stare Pole - Stalewo 21 Allgemeine Deutsche Eisenbahnbetriebs Gesellschaft (Westpreussische Kleinbahnen - wąsk. 750 mm)
1.12.1909 *) Stalewo - Jasna 3 Allgemeine Deutsche Eisenbahnbetriebs Gesellschaft (Westpreussische Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) *) Lijewski: Królewo-Stare Pole-Jasna 1.10.1909
13.12.1909 Kl. Scharlack - Labiawa 7,3 Ost.EG (Wehlau - Friedländer Kreisbahnen - wąsk. 750 mm)
1.10.1910 Samborowo - Uzdowo - Turza Wlk. 50,0 Pr.Stb.
2.12.1910 Zajączkowo Lub. - Nowe Miasto Lubawskie 12,0 Becker i Sp. (Kleinbahn Zajonskowo - Neumark)
1.06.1911 Welawa - Frydląd 33,72 Pr.Stb.
1.07.1911 Bartoszyce - Postehnen 29,60 Pr.Stb.
18.09.1911 Świętajno - Olecko Wąsk. - Garbas 43,26 Ost.EG (Treuburger Kleinbahnen - wąsk. 1000 mm)
2.10.1911 Mrągowo - Mikołajki 22,7 Pr.Stb.
2.10.1911 Mikołajki - Orzysz 29,3 Pr.Stb.
22.10.1913 Ełk - Laski Małe - Borzymy 25,00 Ost.EG (Lycker Kleinbahn - wąsk. 1000 mm)
22.10.1913 Laski Małe - Zawady Tworki 10,00 Ost.EG (Lycker Kleinbahn - wąsk. 1000 mm)
14.12.1913 *) Szyłokarczma - Kolleschen 16,2 Ost.EG (Kleinbahn Heydekrug - Kolleschen) *) 1.12.1914 wg Quail Map
10.09.1914 *) Węgorzewo (Prynowo) - Darkiejmy - Gąbin 62,70 Pr.Stb. *) 1.07.1914 wg Quail Map, Lijewskiego
??.12.1914 Olecko - Cimochy 17,10 Pr.Stb. *) do użytku publicznego oddana 27.08.1919
Rosyjskie pododdziały kolejowe (na gotowym niemieckim nasypie)
??.01.1915 Suwałki - Cimochy 26,90 Rosyjskie pododdziały kolejowe (linia szerokotorowa, później przekuta na 1435mm)
27.03.1915 Horstenau - Wirbeln 14,50 Ost.EG (Insterburger Kleinbahnen - wąsk.750 mm)
*) 13.12.1913 Horstenau-Birken, 25.03.1915 Birken-Wirbeln wg J. Petzolda "EK-Special" nr 52
1.04.1915 Dłutowo - Kolno 6,8 MGD (EBK)
15.06.1915 Ełk - Orzysz 36,80 Pr.Stb.
12.07.1915 Drugi tor na trasie Olecko - Cimochy - Suwałki 44,00 MGD (EBK)
??.07.1915 Żytkiejmy - Rutka Tartak ok. 20 HF (wąsk. 600 mm)
??.07.1915 Pilluponen - Grodzyski ok. 20 HF (wąsk. 600 mm)
10.08.1915 *) Wielbark - Grabowo - Ostrołęka ok. 80 HF (wąsk. 600 mm). *) 10.08.1915 wg Andreasa Knippinga "Eisenbahnen im Ersten Weltkrieg", 9.08.1915 wg Alfreda Gottwalda "Heeres-Feldbahnen: Bau und Einsatz der militärischen Schmalspurbahnen in 2 Weltkriegen".
??.08.1915 Muszaki - Przasnysz   HF (wąsk. 600 mm)
??.08.1915 Spychowo - Myszyniec - Ostrołęka Płn. - Grabowo 67 HF (wąsk. 600 mm), oficjalnie do użytku publicznego oddana 15.06.1920
Ost. EG (Ortelsburger Kleinbahn Puppen-Friedrichshof)
1.09.1915 Wielbark - Grabowo - Ostrołęka 72 MGD (EBK)
1.12.1915 Borzymy - Turowo 13,00 Ost. EG (Lycker Kleinbahn - wąsk. 1000 mm)
9.05.1916 Gross Raum - Ellerkrug 10 Ost. EG (Kleinbahn Gr. Raum - Ellerkrug)
15.05.1916 Prabuty - Myślice 32,0 Pr.Stb. (linia dwutorowa)
10.07.1916 Lidzbark Warm. - Szwaruny 19,9 Pr.Stb.
25.07.1916 *) Barciany - Nordenbork 25,3 Ost.EG (Rastenburger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) *) 1.05.1898 do Skandławek, 1.07.1932 do Nordenborka wg Liziewskiego, 1.05.1898 wg Piątkowskiego, Barciany - Nordenbork 8.12.1904 wg Quail Map, Barciany - Skandławki 01.06.1898 i Skandławki - Nordenbork 25.07.1916 wg http://mitglied.lycos.de/walluhn/ost/ost7.htm
10.08.1916 Szwaruny - Bartoszyce 7,0 Pr.Stb.
??.??.1916 Łęgówek - Lesk (obwodnica Olecka) 1,282 MGD (EBK) 1915-1916 (budowa linii dwutorowej) 
PKP 18.08.1977 (linia jednotorowa na gotowym nasypie)
1.01.1917 *) Winda - Gierdawy 27,8 Ost.EG (Rastenburger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) *) 1.05.1898 do Barcian, 8.12.1934 do Gierdaw wg Lijewskiego, Barciany - Gierdawy 15.06.1917 wg http://mitglied.lycos.de/walluhn/ost/ost7.htm
26.06.1917 Warnheide (in. Warnascheln) - Nordenbork 25,9 Ost. EG (Insterburger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm)
15.11.1923 Botkuny - Dubeninki 12,72 DR
1.10.1925 Słobity - Dobry 13 DRG
1.11.1925 Kisielice - Biskupiec Pomorski Miasto 14,27 DRG
19.08.1926 Wystruć - Wystruć Port 4,2 Ost. EG (Insterburger Kleinbahnen - splot. 750/1435 mm)
1.10.1926 Dobry - Orneta 16,47 DRG
15.11.1926 Dubeninki - Błąkały 5,63 DRG
1.10.1927 Błąkały - Pobłędzie - Żytkiejmy 16,98 DRG
19.09.1929 Królewiec - linie towarowe ? DRG
19.09.1929 Królewiec Samlandbahn - Królewiec Północny 1,8 Ost.EG (Samlandbahn)
1.07.1933 *) Ragneta - Ragneta Port 2,9 Ost. EG (Insterburger Kleinbahnen - splot. 750/1435 mm)
*) 21.12.1932 tow. - 11.07.1933 osob. wg J. Petzolda "EK-Special" nr 52
4.10.1936 Gross Dirschkeim - Palmniki 8,44 DRG
1.12.1937 Stablack - Iława Pruska 10,94 DR
2.10.1938 Świętomiejsce - Cynty 27,12 DR
12.12.1939 Stablack - Rositten (- Cynty*) 5,93 DR (odcinka Rositten-Cynty oficjalnie nigdy nie oddano do ruchu)
20.03.1941 *) Karolewko - Okopa (obwodnica Bartoszyc) 1,25 DR (Carlshof- Erdmannshof. Wg mapy 1:300 000 Królewiec -Wojskowego Instytutu Geograficznego obwodnica wybudowana przed 1934 rokiem, zapewne ok. 1916)
19.05.1941 Botkuny - Gołdap Stadion (obwodnica Gołdapi) 3,46 DR
19.05.1941 Pobłędzie - Błaskowizna 9,00 DR
1.12.1941 Powayen - Peyse 12,78 DR
28.01.1945 Warniki - Gross Dirschkeim 11 DR

1952-1956

Wojskowy Rejon Przeładunkowy Skandawa:
-  (gr. państwa) - Wielewo - Anielin Gradowo (tor szeroki) 11,282 km
- Skandawa - rampa Kotki ok. 3,2 km
- Anielin Gradowo - rampa Gradowo ok. 2,2 km
- Kotki - km 52,5 (tor szeroki) ok. 1,2 km
- Drogosze - rampa Krymławki ok. 2,2 km

ok. 20

PKP
Stacje i bocznice przeładunkowe w okolicach Skandawy (normalno- i szerokotorowe)

1955-1957

Wojskowy Rejon Przeładunkowy Braniewo:
- Wielewo/Pierzchały - "Autostrada" 2,5 km
- Chruściel/Wlk. Wieżno - "Rucianka" 3,1 km
- Kurowo/Wlk.Wieżno - "CPN" 2,3 km
- Kurowo/Wlk. Wieżno - "Piórkowo" 3,6 km

ok. 12

PKP
Stacje i bocznice przeładunkowe w okolicach Braniewa (normalno- i szerokotorowe), drugi tor (szeroki) na odcinku Elbląg - gr. państwa.

1956-1957

Wojskowy Rejon Przeładunkowy Bartoszyce: Głomno-Molwity-Lejdy ok. 2 km

ok. 2

PKP 
Stacje i bocznice przeładunkowe w okolicach Bartoszyce-Głomno (normalno- i szerokotorowa), splot torów (1435/1520 mm) na odcinku Bartoszyce-Bagrationowsk.

1965-1967

Olsztyn - Stomil (wschodnia obwodnica Olsztyna)

?

PKP (zespół bocznic przemysłowych do zakładów "Stomil" i innych, tzw. "obwodnica tracka")
 1970-1975 Suchy Las - Wielbark Las (obwodnica Wielbarka) 1,130 PKP
22.05.1982 Tropy - Elbląg Zdrój 4,284 PKP

Daty nieustalone:

? 1880-1900 drugi tor na trasie Jabłonowo Pom. - Iława - Ostróda - Olsztyn - Korsze - Drogosze   ?
? 1915-1916 Drugi tor na trasie Ełk - Prostki - Grajewo - Białystok 103,22 MGD (EBK) uruchomienie drugiego toru nastąpiło pomiędzy 09.1915 a 05.1916
? 1915-1939 drugi tor na trasie Drogosze - Gierdawy - Wystruć   ?
? 1915-1939 drugi tor na trasie Wystruć - Tylża - Pogeje   ?
? 1915-1939 drugi tor na trasie Korsze - Bartoszyce   ?

? 1911

Pröck - Bajory Wielkie (- Guja ?)

?

Kanalbahn (wąsk. wzdłuż Kanału Mazurskiego plus bocznice do Kałek i Brzeźnicy, prawdopodobnie połączone w Bajorach z siecią Rastenburger Kleinbahnen)

? 1936-1944

Działdowo Zachód - Działdowo Wschód (obwodnica Działdowa)

ok. 1,5

DR
? 1936-1944 Prynowo I  -  Prynowo II (obwodnica Prynowa/Węgorzewa) ok. 1,2 DR

? 1936-1944

Hallweg - Bidenteich (wschodnia obwodnica Darkiejm)

?

DR
? 1940-1944 Giżycko - (szosa obwodowa) - Twierdza Boyen ? DR
? 1941 Bocznice szlakowe przy kwaterach dowodzenia:
- Szeroki Bór "Breitenheide"
- Pozezdrze "Hochwald"
- Mamerki "Mauerwald"
- Radzieje "Wendula"
  Przy kwaterach w Gierłoży "Wolfschanze" i Kumieciach "Robinson" rozbudowano wcześniej już istniejące układy stacyjne

lata 50 XX w.

Pastuchowo Nowoje (Waldhause) - 9 km (Rehfeld) - 1189 km (Krasnopolanskoje) (południowe obwodnice Wystruci)

ok. 20

?

lata 50 XX w.

Gołubiewo (Seepoten) - Dzierżinskaja (O.p. 5km) - Kaliningrad Jużnyj

ok. 10

?

lata 50 XX w.

Wojskowe rejony przeładunkowe: 
- Mamonowo II (Świętomiejsce)
- Bagrationowsk (Iława Pruska)
- Krasnovka (Birkenfed)
- Żeleznodorożnyj (Gierdawy)

?

? Stacje, bocznice przeładunkowe i składnice parowozów na wypadek "W" w Obwodzie Kaliningradzkim (normalno- i szerokotorowe)

?

(Górowo Iławeckie b.sz.) - Zakład Karny Kamińsk

ok. 3

?

?

Kaliningrad (Królewiec) - Kaliningrad Pribrieżnoje

?

?

Legenda:

Königliche Ostbahn - Królewska Kolej Wschodnia
Marienburg - Mlawaer Eisenbahn - Kolej Malborsko-Mławska
Ost.E.G. - Ostdeutsche Eisenbahn Gesellschaft - Wschodniopruska Spółka Kolejowa
Pr.Stb. - Preussische Staatsbahnen - Pruskie Koleje Państwowe
DRG - Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft (30.08.1924-12.02.1937)
DR - Deutsche Reichsbahn (29.04.1920-29.08.1924 i od 12.02.1937)
MGD - Militar-General-Direktion (generalny zarząd kolei wojskowych, z podległymi dyrekcjami lokalnymi - MED)
EBK - Eisenbahn Bau Kompanie (kolejowe kompanie budowlane)
HF - Heeres Feldbahn - wojskowe koleje wąskotorowe (koleje polowe)


Powrót do strony głównej |      | Powrót do statystyki kolei na Warmii i Mazurach |

Opracowanie Michał Kawecki i Cezary Markiel na podstawie - patrz źródła