Daty otwarcia linii kolejowych oraz dobudowy drugich torów w województwie warmińsko-mazurskim, Okręgu Kaliningradzkim (Rosja) oraz Rejonie Kłajpedy (Litwa) |
Opracowano na podstawie: patrz "Źródła"
W przypadku rozbieżności w danych żródłowych podana jest
data najbardziej prawdopodobna, a w uwagach daty alternatywne
wraz z podającymi je autorami. Nazwy miast i wezłów kolejowych
w Okręgu Kalinigradzkim i na Litwie podane są w miarę mozliwości
w ich polskim brzmieniu, ewentualnie niemieckim, czyli takim
jakie nosiły podczas budowy danego odcinka kolei.
Dla orientacji w terenie obejrzyj słowniczek miejscowości umożliwiający
odnalezienie odpowiedników nazw obecnych (rosyjskich lub
litewskich), dawnych (niemieckich) i polskich dla Polski,
Litwy i Rosji.
Wszelkie komentarze, poprawki, sugestie i uwagi proszę kierować
na adres: michalkw@poczta.onet.pl
Data oddania linii do użytku |
Trasa | Długość (km) | Przedsiębiorstwo eksploatacyjne, uwagi |
19.10.1852 | Elbląg - ujście rz. Elbląg | 1,5 | Königliche Ostbahn |
19.10.1852 | Malbork - Stare Pole - Elbląg - Bogaczewo - Słobity - Młynary - Braniewo | 83,8 | Königliche Ostbahn |
2.08.1853 | Braniewo - Świętomiejsce - Kobbelbude - Królewiec | 61,92 | Königliche Ostbahn |
6.06.1860 | Królewiec - Löwenhagen - Tapiawa - Welawa - Wystruć - Gąbin - Stołupiany | 141,95 | Königliche Ostbahn |
15.08.1860 | Stołupiany - Ejtkuny (granica) | 11,12 | Königliche Ostbahn |
16.06.1865 | Wystruć - Tylża | 53,8 | Tilsit - Insterburger Bahn |
??.07.1865 | Drugi tor na trasie Elbląg - Braniewo | 54,76 | Königliche Ostbahn |
11.09.1865 | Królewiec - Rybaki - Pilawa | 46,5 | Ostpreussische Südbahn |
24.09.1866 | Królewiec - Iława Pruska - Głomno - Bartoszyce | 58,36 | Ostpreussische Südbahn |
1.11.1867 | Bartoszyce - Wiatrowiec Warmiński - Korsze - Kętrzyn | 45,25 | Ostpreussische Südbahn |
8.12.1868 | Kętrzyn - Giżycko - Ełk | 77,06 | Ostpreussische Südbahn |
??.06.1870 | Drugi tor na trasie Malbork - Elbląg | 28,95 | Königliche Ostbahn |
16.01.1871 | Gierdawy - Wystruć | 44,70 | Königliche Ostbahn |
1.11.1871 | Ełk - Prostki | 16,44 | Königliche Ostbahn |
27.11.1871 | Czerwonka - Sątopy Samulewo - Korsze - Skandawa - Gierdawy | 62,61 | Königliche Ostbahn |
??.06.1871 | Drugi tor na trasie Braniewo - Kobbelbude | 45,15 | Königliche Ostbahn |
??.11.1871 | Drugi tor na trasie Kobbelbude - Królewiec | 16,77 | Königliche Ostbahn |
??.12.1871 | Drugi tor na trasie Welawa - Wystruć - Gąbin | 64,92 | Königliche Ostbahn |
1.12.1872 *) | Jabłonowo Pom. - Biskupiec Pomorski - Iława - Samborowo - Ostróda | 65,00 | Königliche Ostbahn *) Bufe: 27.12.1872 |
??.07.1872 | Drugi tor na trasie Królewiec - Welawa | 52,26 | Königliche Ostbahn |
??.12.1872 | Drugi tor na trasie Gąbin - Ejdkuny | 35,89 | Königliche Ostbahn |
1.12.1872 | Olsztyn - Czerwonka | 30,6 | Königliche Ostbahn |
15.08.1873 | Ostróda - Olsztyn | 39,7 | Königliche Ostbahn |
15.09.1873 | Prostki - Grajewo (granica państwa) | 18,3 | Ostpreussische Südbahn |
l.06.1875 | Pogeje - Kłajpeda | 86,0 | Königliche Ostbahn |
1.10.1875 | Tylża - Pogeje | 6,3 | Königliche Ostbahn |
1.04.1876 | Kłajpeda - rz. Danga | 1,1 | Königliche Ostbahn |
l.08.1876 | Malbork - Prabuty - Susz - Iława | 69,0 | Marienburg - Mlawaer Eisenbahn |
21.10.1876 *) | Iława - Zajączkowo Lub. - Montowo | 25,0 | Marienburg - Mlawaer Eisenbahn *) Lijewski 1.10.1876 |
22.11.1876 | Kłajpeda - Port Zimowy | 2,1 | Königliche Ostbahn |
15.05.1877 *) | Montowo - Turza Wlk. - Działdowo | 35,7 | Marienburg - Mlawaer Eisenbahn *) Bufe: Montowo - Iłowo 15.08.1877, |
1.09.1877 *) | Działdowo - Iłowo - Mława | 13,5 | Marienburg - Mlawaer Eisenbahn *) Bufe: Montowo - Iłowo 15.08.1877 |
1.11.1877 | Królewiec - Nabrzeże Portowe | 1,4 | Königliche Ostbahn |
15.11.1878 | Gołdap - Darkiejmy - Wystruć | 53,53 | Königliche Ostbahn |
1.07.1879 | Gołdap - Olecko - Ełk | 65,26 | Königliche Ostbahn |
1.11.1882 | Bogaczewo - Pasłęk - Małdyty - Morąg | 39,8 | Pr.Stb. |
15.08.1883 | Morąg - Gutkowo - Olsztyn | 45,3 | Pr.Stb. |
1.11.1883 | Olsztyn - Szczytno | 44,9 | Pr.Stb. |
1.08.1884 | Zajączkowo Lubawskie - Lubawa | 7,11 | Marienburg - Mlawaer Eisenbahn |
15.08.1884 | Szczytno - Spychowo - Ruciane - Pisz | 56,9 | Pr.Stb. |
16.09.1884 *) | Rybaki - Gaffken - Palmniki | 18,4 | Ostpreussische Südbahn *) Rybaki-Gaffken 14.10.1900 wg Quail Map |
1.11.1884 | Gutkowo - Dobre Miasto - Orneta | 45,2 | Pr.Stb. |
1.11.1884 | Braniewo - Pieniężno | 27,1 | Pr.Stb. |
1.07.1885 | Orneta - Pieniężno - Cynty - Kobbelbude | 61,1 | Pr.Stb. |
16.11.1885 | Pisz - Biała Piska - Ełk | 55,48 | Pr.Stb. |
31.12.1885 | Królewiec - Gross Raum - Cranz | 28,3 | Ost.EG (Königsberg - Cranzer Eisenbahn) |
31.12.1885 *) | Cranz - Neukuhren | 18,0 | Ost.EG (Königsberg - Cranzer Eisenbahn) *) Cranz - Pobethen 20.12.1900 wg Quail Map |
1.10.1887 | Lidzbark Welski - Działdowo | 22,9 | Pr.Stb. |
15.11.1887 | Olsztyn Zach. - Olsztynek | 30,3 | Pr.Stb. |
1.10.1888 | Olsztynek - Nidzica - Działdowo | 53,0 | Pr.Stb. |
1.10.1889 | Królewiec - Labiawa | 50,3 | Pr.Stb. |
1.06.1891 | Tylża - Jędrzychowo | 20,1 | Pr.Stb. |
1.08.1891 | Labiawa - Liebenfelde - Skajzgiry - Jędrzychowo | 55,1 | Pr.Stb. |
15.06.1892 *) | Kłajpeda - Kollaten | 9,3 | Pr.Stb. *) Bufe Kłajpeda - Bajory 1.11.1892 |
1.11.1892 *) | Kollaten - Bajory | 11,4 | Pr.Stb.*) Bufe Kłajpeda - Bajory 1.11.1892 |
1.11.1892 | Tylża - Ragneta | 13,2 | Pr.Stb. |
1.11.1892 | Piłkały - Stołupiany | 17,6 | Pr.Stb. |
22.04.1893 | Olsztyn - Dajtki | 3,2 | Pr.Stb. |
1.09.1893 | Elbląg - Myślice - Miłomłyn - Ostróda | 75,9 | Pr.Stb. |
1.09.1893 | Malbork - Myślice - Małdyty | 55,0 | Pr.Stb. |
28.09.1893 | Olsztyn - Olsztyn Przedm. | 2,2 | Pr.Stb. |
1.11.1893 | Piłkały - Rautenberg | 18,9 | Pr.Stb. |
15.01.1894 | Ragneta - Klapaty | 7,0 | Pr.Stb. |
15.01.1894 | Rautenberg - Naujeningken | 9,3 | Pr.Stb. |
1.08.1894 | Morąg - Orneta | 29,1 | Pr.Stb. |
1.10.1894 | Klapaten - Naujeningken | 10,3 | Pr.Stb. |
1.11.1894 | Ostróda - Olsztynek | 40,8 | Pr.Stb. |
22.11.1894 | Drugi tor na trasie Korsze - Ełk | 98,72 | Pr.Stb. |
9.04.1898 *) | Frydląd - Tapiawa - Podewitten | 41,3 | Ost.EG (Wehlau - Friedländer Kreisbahnen - wąsk. 750 mm) *) Tapiawa - Scharlack 7.10.1909, Scharlack - Labiawa 13.12.1909 wg Quail Map |
9.04.1898 | odgał. Grosshof - Labiawa | 24,49 | Ost.EG (Wehlau - Friedländer Kreisbahnen - wąsk. 750 mm) |
1.05.1898 *) | Kętrzyn - Sławkowo - Mrągowo | 32,6 | Ost.EG (Rastenburger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) *) 1.06.1898 wg Lijewskiego, Piątkowskiego; Kętrzyn - Mrągowo Wąsk 01.05.1898 i Mrągowo Wąsk - Mrągowo 18.12.1904 wg http://mitglied.lycos.de/walluhn/ost/ost7.htm |
1.05.1898 *) | Sławkowo - Ryn | 19,5 | Ost.EG (Rastenburger
Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) *) 1.06.1898 wg Lijewskiego;
8.11.1903 wg Piątkowskiego, Sławkowo - Salpik 01.05.1898
i Salpik - Ryn 08.11.1903 wg http://mitglied.lycos.de/walluhn/ost/ost7.htm |
15.06.1898 | Czerwonka - Biskupiec Reszelski | 7,5 | Pr.Stb. |
1.07.1898 | Gierdawy - Nordenbork | 17,49 | Pr.Stb. |
1.07.1898 | Mrągowo - Ruciane | 33,1 | Pr.Stb. |
15.08.1898 | Cynty - Dzikowo Iławeckie | 16,0 | Pr.Stb. |
1.09.1898 | Biskupiec Reszelski - Mrągowo | 25,5 | Pr.Stb. |
1.09.1898 | Nordenbork - Prynowo - Węgorzewo | 19,26 | Pr.Stb. |
15.09.1898 | Dzikowo Iławeckie - Górowo Iławeckie | 6,9 | Pr.Stb. |
20.05.1899 | Elbląg - Tolkmicko - Frombork | 35,9 | Ost.EG (Haffuferbahn Elbing - Braunsberg) |
15.08.1899 | Węgorzewo - Gołdap | 49,88 | Pr.Stb. |
8.09.1899 | Frombork - Braniewo | 12,5 | Ost.EG (Haffuferbahn Elbing - Braunsberg) |
1.10.1899 | Prabuty - Kisielice - Jabłonowo Pom. | 48,9 | Pr.Stb. |
1.10.1899 | Górowo Iławeckie - Lidzbark Warmiński | 20,4 | Pr.Stb. |
15.11.1899 | Lidzbark Warmiński - Czerwonka | 37,0 | Pr.Stb. |
15.01.1900 | Kwidzyn - Kisielice | 28,6 | Pr.Stb. |
15.01.1900 | Królewiec - Prawten - Podewitten | 39,5 | Ost.EG (Königsberger Kleinbahn - wąsk. 750 mm) |
15.01.1900 | Prawten - Schaagswitten | 19,0 | Ost.EG (Königsberger Kleinbahn - wąsk. 750 mm) |
1.07.1900 | Szczytno - Wielbark - Nidzica | 63,5 | Pr.Stb. |
14.07.1900 *) | Królewiec - Marienhof - Neukuhren - Rauschen Ort - Warniki | 45,2 | Ost.EG (Samlandbahn) *) 14.07.1900 Królewiec-Marienhof, 21.01.1901 Marienhof-Warniki wg J. Petzolda "EK-Special" nr 52 |
14.07.1900 *) | Rauschen Ort - Rauschen Dune | 3 | Ost.EG (Samlandbahn) |
1.10.1900 | Marienhof - Gaffken | 18,6 | Ost.EG (Fischhauser Kreisbahn) |
3.09.1900 | Gołdap - Rominty Wlk. | 12,85 | Pr.Stb. *) Bufe: 15.09.1900 |
20.12.1900 | Cranz - Cranzbeek | 2,2 | Ost.EG (Königsberger - Cranzer Eisenbahn) |
26.05.1901 *) | Löwenhagen - Georgenau - Frydląd - Gierdawy | 60,79 | Pr.Stb. *) 1.08.1901 wg Quail Map, Bufe |
26.05.1901 | Pobethen Rantau - Neukuhren | 3,2 | Pr.Stb. |
1.08.1901 | Rominty Wlk. - Tolminkiejmy - Stołupiany | 37,82 | Pr.Stb. |
24.12.1901 | Piłkały - Grubkofsfelde - Wetterau - Hasselberg | 30,0 | Ost.EG (Schlossberger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) |
24.12.1901 | Grubkofsfelde - Szyrwinta | 19,5 | Ost.EG (Schlossberger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) |
24.12.1901 | Wetterau - Doristal | 12 | Ost.EG (Schlossberger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) |
1.08.1902 *) | Wystruć - Warnheide (in. Warnascheln) - Trempen | 32,30 | Ost.EG (Insterburger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) *) 1.07.1902 wg Quail Map |
1.08.1902 | Warnheide (in. Warnascheln) - Waldkerma (in. Lindenhof) | 10,19 | Ost.EG (Insterburger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) |
1.08.1902 *) | Wystruć - Kaukern - Kraupiszki - Ragneta | 63,18 | Ost.EG (Insterburger
Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) *) Wystruć - Kaukern 1.07.1902, Kaukern - Kraupiszki 1.08.1902, Kraupiszki - Ragneta 1.10.1909 wg Quail Map |
1.08.1902 *) | Wystruć Luxenberg - Horstenau - Buchhof - Skajzgiry | 36,4 | Ost.EG (Insterburger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) *) 12.11.1902 wg Quail Map |
1.08.1902 | Pogeje - Mikieten - Schmallenigken | 55,08 | Ost. EG (Kleinbahn Tilsit Poggen Schmallenigken - wąsk. 1000 mm) |
1.08.1902 *) | Mikieten - Tylża | 7,55 | Ost. EG (Kleinbahn Tilsit Poggen Schmallenigken - wąsk. 1000 mm) *) 1.05.1914 linia zelektryfikowana (prądem stałym 550V) wg J. Petzolda "EK-Special" nr 52 |
1.09.1902 *) | Iława - Nowe Miasto Lubawskie - Szramowo | 32,4 | Pr.Stb. *) Bufe 15.09.1902 |
1.10.1902 | Brittanien - Hoheneiche - Karkeln | 38,87 | Ost.EG (Eich - Niederungsbahn - wąsk. 750 mm) |
1.10.1902 | Hoheneiche - Seckenberg | 16,45 | Ost.EG (Eich - Niederungsbahn - wąsk. 750 mm) |
12.11.1902 | Buchhof (in. Juckeln) - Liebenfelde (in. Mehlauken) - Timberhafen (in. Piplin) | 27,5 | Ost.EG (Insterburger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) |
1.05.1904 | Pogeje - Lauksargi | 22,4 | Pr.Stb. |
7.07.1905 *) | Kętrzyn - Winda - Srokowo | 24,8 | Ost.EG (Rastenburger
Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) *) 1.05.1898 wg Lijewskiego,
Piątkowskiego, Winda - Srokowo 28.05.1898 wg http://mitglied.lycos.de/walluhn/ost/ost7.htm |
1.09.1905 | Orneta - Lidzbark Warm. - Sątopy Samulewo | 64,2 | Pr.Stb. |
15.11.1905 | Pisz - Orzysz | 24,8 | Pr.Stb. |
21.12.1905 | Giżycko - Kruklanki - Węgorzewo | 34,64 | Pr.Stb. |
1.06.1906 | Giżycko - Orzysz | 29,2 | Pr.Stb. |
2.06.1906 | Rauschen Dune - Stellwerk Rauschen Dune (obwodnica Rauschen Ort) | 1,8 | Ost.EG (Samlandbahn) |
22.10.1906 | Kłajpeda - Clementhof - Dawillen - Pösseiten | 34,8 | Ost.EG (Memeler Kleinbahnen - wąsk. 1000 mm) |
22.10.1906 | Clementhof - Plicken | 9,75 | Ost.EG (Memeler Kleinbahnen - wąsk. 1000 mm) |
22.10.1906 | Dawillen - Laugallen | 4,55 | Ost.EG (Memeler Kleinbahnen - wąsk. 1000 mm) |
30.06.1907 | Wiatrowiec Warmiński - Sępopol | 5,0 | Ost.EG (Kleinbahn Wöterkeim - Schippenbeil) |
1.07.1907 | Kętrzyn - Węgorzewo | 33,27 | Pr.Stb. |
1.10.1907 | Gąbin - Tolminkiejmy | 25,45 | Pr.Stb. |
15.06.1908 | Tolminkiejmy - Melkiejmy | 9,58 | Pr.Stb. |
1.07.1908 | Reszel - Nowy Młyn | 14,0 | Pr.Stb. |
26.07.1908 | Turowo - Krzyżbork | 13,6 | Ost.EG (Kleinbahn Tharau - Kreuzburg) |
15.08.1908 | Reszel - Sątopy Samulewo | 9,7 | Pr.Stb. |
15.08.1908 | Melkiejmy - Żytkiejmy | 15,59 | Pr.Stb. |
1.09.1908 *) | Pisz - Dłutowo | 19,6 | Pr.Stb. *) 15.09.1908 - Bufe |
15.09.1908 | Kruklanki - Olecko | 43,67 | Pr.Stb. |
15.12.1908 | Biskupiec - Dźwierzuty | 23,9 | Pr.Stb. |
15.04.1909 | Jabłonka - Dźwierzuty | 5,4 | Pr.Stb. |
15.06.1909 | Szczytno - Jabłonka | 15,7 | Pr.Stb. |
1.07.1909 | Morąg - Miłomlyn | 20,2 | Pr.Stb. |
15.09.1909 | Wystruć Pregeltor - Wystruć Luxenberg | 2,0 | Ost.EG (Insterburger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) |
1.10.1909 | Królewo - Stare Pole - Stalewo | 21 | Allgemeine Deutsche Eisenbahnbetriebs Gesellschaft (Westpreussische Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) |
1.12.1909 *) | Stalewo - Jasna | 3 | Allgemeine Deutsche Eisenbahnbetriebs Gesellschaft (Westpreussische Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) *) Lijewski: Królewo-Stare Pole-Jasna 1.10.1909 |
13.12.1909 | Kl. Scharlack - Labiawa | 7,3 | Ost.EG (Wehlau - Friedländer Kreisbahnen - wąsk. 750 mm) |
1.10.1910 | Samborowo - Uzdowo - Turza Wlk. | 50,0 | Pr.Stb. |
2.12.1910 | Zajączkowo Lub. - Nowe Miasto Lubawskie | 12,0 | Becker i Sp. (Kleinbahn Zajonskowo - Neumark) |
1.06.1911 | Welawa - Frydląd | 33,72 | Pr.Stb. |
1.07.1911 | Bartoszyce - Postehnen | 29,60 | Pr.Stb. |
18.09.1911 | Świętajno - Olecko Wąsk. - Garbas | 43,26 | Ost.EG (Treuburger Kleinbahnen - wąsk. 1000 mm) |
2.10.1911 | Mrągowo - Mikołajki | 22,7 | Pr.Stb. |
2.10.1911 | Mikołajki - Orzysz | 29,3 | Pr.Stb. |
22.10.1913 | Ełk - Laski Małe - Borzymy | 25,00 | Ost.EG (Lycker Kleinbahn - wąsk. 1000 mm) |
22.10.1913 | Laski Małe - Zawady Tworki | 10,00 | Ost.EG (Lycker Kleinbahn - wąsk. 1000 mm) |
14.12.1913 *) | Szyłokarczma - Kolleschen | 16,2 | Ost.EG (Kleinbahn Heydekrug - Kolleschen) *) 1.12.1914 wg Quail Map |
10.09.1914 *) | Węgorzewo (Prynowo) - Darkiejmy - Gąbin | 62,70 | Pr.Stb. *) 1.07.1914 wg Quail Map, Lijewskiego |
??.12.1914 | Olecko - Cimochy | 17,10 | Pr.Stb. *) do użytku publicznego
oddana 27.08.1919 Rosyjskie pododdziały kolejowe (na gotowym niemieckim nasypie) |
??.01.1915 | Suwałki - Cimochy | 26,90 | Rosyjskie pododdziały kolejowe (linia szerokotorowa, później przekuta na 1435mm) |
27.03.1915 | Horstenau - Wirbeln | 14,50 | Ost.EG (Insterburger
Kleinbahnen - wąsk.750 mm) *) 13.12.1913 Horstenau-Birken, 25.03.1915 Birken-Wirbeln wg J. Petzolda "EK-Special" nr 52 |
1.04.1915 | Dłutowo - Kolno | 6,8 | MGD (EBK) |
15.06.1915 | Ełk - Orzysz | 36,80 | Pr.Stb. |
12.07.1915 | Drugi tor na trasie Olecko - Cimochy - Suwałki | 44,00 | MGD (EBK) |
??.07.1915 | Żytkiejmy - Rutka Tartak | ok. 20 | HF (wąsk. 600 mm) |
??.07.1915 | Pilluponen - Grodzyski | ok. 20 | HF (wąsk. 600 mm) |
10.08.1915 *) | Wielbark - Grabowo - Ostrołęka | ok. 80 | HF (wąsk. 600 mm). *) 10.08.1915 wg Andreasa Knippinga "Eisenbahnen im Ersten Weltkrieg", 9.08.1915 wg Alfreda Gottwalda "Heeres-Feldbahnen: Bau und Einsatz der militärischen Schmalspurbahnen in 2 Weltkriegen". |
??.08.1915 | Muszaki - Przasnysz | HF (wąsk. 600 mm) | |
??.08.1915 | Spychowo - Myszyniec - Ostrołęka Płn. - Grabowo | 67 | HF (wąsk. 600 mm), oficjalnie do użytku publicznego
oddana 15.06.1920 Ost. EG (Ortelsburger Kleinbahn Puppen-Friedrichshof) |
1.09.1915 | Wielbark - Grabowo - Ostrołęka | 72 | MGD (EBK) |
1.12.1915 | Borzymy - Turowo | 13,00 | Ost. EG (Lycker Kleinbahn - wąsk. 1000 mm) |
9.05.1916 | Gross Raum - Ellerkrug | 10 | Ost. EG (Kleinbahn Gr. Raum - Ellerkrug) |
15.05.1916 | Prabuty - Myślice | 32,0 | Pr.Stb. (linia dwutorowa) |
10.07.1916 | Lidzbark Warm. - Szwaruny | 19,9 | Pr.Stb. |
25.07.1916 *) | Barciany - Nordenbork | 25,3 | Ost.EG (Rastenburger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) *) 1.05.1898 do Skandławek, 1.07.1932 do Nordenborka wg Liziewskiego, 1.05.1898 wg Piątkowskiego, Barciany - Nordenbork 8.12.1904 wg Quail Map, Barciany - Skandławki 01.06.1898 i Skandławki - Nordenbork 25.07.1916 wg http://mitglied.lycos.de/walluhn/ost/ost7.htm |
10.08.1916 | Szwaruny - Bartoszyce | 7,0 | Pr.Stb. |
??.??.1916 | Łęgówek - Lesk (obwodnica Olecka) | 1,282 | MGD (EBK) 1915-1916 (budowa linii dwutorowej) PKP 18.08.1977 (linia jednotorowa na gotowym nasypie) |
1.01.1917 *) | Winda - Gierdawy | 27,8 | Ost.EG (Rastenburger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) *) 1.05.1898 do Barcian, 8.12.1934 do Gierdaw wg Lijewskiego, Barciany - Gierdawy 15.06.1917 wg http://mitglied.lycos.de/walluhn/ost/ost7.htm |
26.06.1917 | Warnheide (in. Warnascheln) - Nordenbork | 25,9 | Ost. EG (Insterburger Kleinbahnen - wąsk. 750 mm) |
15.11.1923 | Botkuny - Dubeninki | 12,72 | DR |
1.10.1925 | Słobity - Dobry | 13 | DRG |
1.11.1925 | Kisielice - Biskupiec Pomorski Miasto | 14,27 | DRG |
19.08.1926 | Wystruć - Wystruć Port | 4,2 | Ost. EG (Insterburger Kleinbahnen - splot. 750/1435 mm) |
1.10.1926 | Dobry - Orneta | 16,47 | DRG |
15.11.1926 | Dubeninki - Błąkały | 5,63 | DRG |
1.10.1927 | Błąkały - Pobłędzie - Żytkiejmy | 16,98 | DRG |
19.09.1929 | Królewiec - linie towarowe | ? | DRG |
19.09.1929 | Królewiec Samlandbahn - Królewiec Północny | 1,8 | Ost.EG (Samlandbahn) |
1.07.1933 *) | Ragneta - Ragneta Port | 2,9 | Ost. EG (Insterburger
Kleinbahnen - splot. 750/1435 mm) *) 21.12.1932 tow. - 11.07.1933 osob. wg J. Petzolda "EK-Special" nr 52 |
4.10.1936 | Gross Dirschkeim - Palmniki | 8,44 | DRG |
1.12.1937 | Stablack - Iława Pruska | 10,94 | DR |
2.10.1938 | Świętomiejsce - Cynty | 27,12 | DR |
12.12.1939 | Stablack - Rositten (- Cynty*) | 5,93 | DR (odcinka Rositten-Cynty oficjalnie nigdy nie oddano do ruchu) |
20.03.1941 *) | Karolewko - Okopa (obwodnica Bartoszyc) | 1,25 | DR (Carlshof- Erdmannshof. Wg mapy 1:300 000 Królewiec -Wojskowego Instytutu Geograficznego obwodnica wybudowana przed 1934 rokiem, zapewne ok. 1916) |
19.05.1941 | Botkuny - Gołdap Stadion (obwodnica Gołdapi) | 3,46 | DR |
19.05.1941 | Pobłędzie - Błaskowizna | 9,00 | DR |
1.12.1941 | Powayen - Peyse | 12,78 | DR |
28.01.1945 | Warniki - Gross Dirschkeim | 11 | DR |
1952-1956 |
Wojskowy Rejon Przeładunkowy Skandawa: - (gr. państwa) - Wielewo - Anielin Gradowo (tor szeroki) 11,282 km - Skandawa - rampa Kotki ok. 3,2 km - Anielin Gradowo - rampa Gradowo ok. 2,2 km - Kotki - km 52,5 (tor szeroki) ok. 1,2 km - Drogosze - rampa Krymławki ok. 2,2 km |
ok. 20 |
PKP Stacje i bocznice przeładunkowe w okolicach Skandawy (normalno- i szerokotorowe) |
1955-1957 |
Wojskowy Rejon Przeładunkowy Braniewo: - Wielewo/Pierzchały - "Autostrada" 2,5 km - Chruściel/Wlk. Wieżno - "Rucianka" 3,1 km - Kurowo/Wlk.Wieżno - "CPN" 2,3 km - Kurowo/Wlk. Wieżno - "Piórkowo" 3,6 km |
ok. 12 |
PKP Stacje i bocznice przeładunkowe w okolicach Braniewa (normalno- i szerokotorowe), drugi tor (szeroki) na odcinku Elbląg - gr. państwa. |
1956-1957 |
Wojskowy Rejon Przeładunkowy Bartoszyce: Głomno-Molwity-Lejdy ok. 2 km | ok. 2 |
PKP Stacje i bocznice przeładunkowe w okolicach Bartoszyce-Głomno (normalno- i szerokotorowa), splot torów (1435/1520 mm) na odcinku Bartoszyce-Bagrationowsk. |
1965-1967 |
Olsztyn - Stomil (wschodnia obwodnica Olsztyna) | ? |
PKP (zespół bocznic przemysłowych do zakładów "Stomil" i innych, tzw. "obwodnica tracka") |
1970-1975 | Suchy Las - Wielbark Las (obwodnica Wielbarka) | 1,130 | PKP |
22.05.1982 | Tropy - Elbląg Zdrój | 4,284 | PKP |
Daty nieustalone: |
|||
? 1880-1900 | drugi tor na trasie Jabłonowo Pom. - Iława - Ostróda - Olsztyn - Korsze - Drogosze | ? | |
? 1915-1916 | Drugi tor na trasie Ełk - Prostki - Grajewo - Białystok | 103,22 | MGD (EBK) uruchomienie drugiego toru nastąpiło pomiędzy 09.1915 a 05.1916 |
? 1915-1939 | drugi tor na trasie Drogosze - Gierdawy - Wystruć | ? | |
? 1915-1939 | drugi tor na trasie Wystruć - Tylża - Pogeje | ? | |
? 1915-1939 | drugi tor na trasie Korsze - Bartoszyce | ? | |
? 1911 |
Pröck - Bajory Wielkie (- Guja ?) |
? |
Kanalbahn (wąsk. wzdłuż Kanału Mazurskiego plus bocznice do Kałek i Brzeźnicy, prawdopodobnie połączone w Bajorach z siecią Rastenburger Kleinbahnen) |
? 1936-1944 |
Działdowo Zachód - Działdowo Wschód (obwodnica Działdowa) | ok. 1,5 |
DR |
? 1936-1944 | Prynowo I - Prynowo II (obwodnica Prynowa/Węgorzewa) | ok. 1,2 | DR |
? 1936-1944 |
Hallweg - Bidenteich (wschodnia obwodnica Darkiejm) | ? |
DR |
? 1940-1944 | Giżycko - (szosa obwodowa) - Twierdza Boyen | ? | DR |
? 1941 | Bocznice szlakowe przy kwaterach dowodzenia: - Szeroki Bór "Breitenheide" - Pozezdrze "Hochwald" - Mamerki "Mauerwald" - Radzieje "Wendula" |
Przy kwaterach w Gierłoży "Wolfschanze" i Kumieciach "Robinson" rozbudowano wcześniej już istniejące układy stacyjne | |
lata 50 XX w. |
Pastuchowo Nowoje (Waldhause) - 9 km (Rehfeld) - 1189 km (Krasnopolanskoje) (południowe obwodnice Wystruci) | ok. 20 |
? |
lata 50 XX w. |
Gołubiewo (Seepoten) - Dzierżinskaja (O.p. 5km) - Kaliningrad Jużnyj | ok. 10 |
? |
lata 50 XX w. |
Wojskowe rejony przeładunkowe: - Mamonowo II (Świętomiejsce) - Bagrationowsk (Iława Pruska) - Krasnovka (Birkenfed) - Żeleznodorożnyj (Gierdawy) |
? |
? Stacje, bocznice przeładunkowe i składnice parowozów na wypadek "W" w Obwodzie Kaliningradzkim (normalno- i szerokotorowe) |
? |
(Górowo Iławeckie b.sz.) - Zakład Karny Kamińsk | ok. 3 |
? |
? |
Kaliningrad (Królewiec) - Kaliningrad Pribrieżnoje | ? |
? |
Legenda:
Königliche Ostbahn - Królewska Kolej
Wschodnia
Marienburg - Mlawaer Eisenbahn - Kolej Malborsko-Mławska
Ost.E.G. - Ostdeutsche Eisenbahn Gesellschaft - Wschodniopruska
Spółka Kolejowa
Pr.Stb. - Preussische Staatsbahnen - Pruskie Koleje Państwowe
DRG - Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft (30.08.1924-12.02.1937)
DR - Deutsche Reichsbahn (29.04.1920-29.08.1924 i od 12.02.1937)
MGD - Militar-General-Direktion (generalny zarząd kolei wojskowych, z podległymi
dyrekcjami lokalnymi - MED)
EBK - Eisenbahn Bau Kompanie (kolejowe kompanie budowlane)
HF - Heeres Feldbahn - wojskowe koleje wąskotorowe
(koleje polowe)
| Powrót do strony głównej | | Powrót do statystyki kolei na Warmii i Mazurach |
Opracowanie Michał Kawecki i Cezary Markiel na podstawie - patrz źródła