W miejsce zesz這rocznego, efemerycznego 陰cznika "Biebrzy", na 2005 rok PKP PR zaserwowa造 nowy sk豉d pod swojsko brzmi帷ym kryptonimem "好iardwy". Jest to sezonowy po酥iech RKPSr 75502/75503 i 57503/57502 relacji Pozna G. - Miko豉jki - Pozna G., poza sezonem maj帷y niestety skr鏂on tras tylko do/z Olsztyna. Znaj帷 pomys這wo嗆 planist闚 PR, po 10.12.2005 r. poci庵 mo瞠 zmieni nazw, kursowa po innej trasie, lub co gorsza ca趾iem wypa嗆 z rozk豉d闚. Wykorzystuj帷 wi璚 kilka wolnych dni, nie mog貫m sobie odm闚i przetestowania tej efemerydy, a przy okazji pooddychania mazurskim powietrzem, wci庵anym hektolitrami z okna wagonu. Poza tym Beatka nigdy jeszcze nie by豉 w tych stronach - wi璚 wypada這 zacz望 z najwy窺zego kolejowego "C" :) 

        Trasa 223 - kultowa dla mi這郾ik闚 kolei, zadziwiaj帷a zmienno軼i dla niewtajemniczonych. Nigdy nie planowana jako ca這嗆, "sztukowana" li-tylko dla lokalnych po陰cze mi璠zy s御iednimi miastami. Nieraz wymuszona protestami mieszka鎍闚 - kt鏎zy jak Miko豉jczanie - najd逝瞠j w Prusach czekali na po陰czenie kolejowe. Ko鎍zona dla potrzeb militarnych i w ogromnym po酥iechu przez kolejowych saper闚. Tw鏎czy chaos obrazuje datowanie: Czerwonka-Biskupiec 15.06.1898 r., Biskupiec-Mr庵owo 1.09.1898 r., Mr庵owo-Orzysz 2.10.1911 r. oraz Orzysz-E趾 15.06.1915 r. Pi瘯no trasy wynika z ogromnych trudno軼i terenowych, z jakimi przysz這 boryka si budowniczym kolei. Dla ci庵u tych lokalnych linii nie przewidywano du篡ch pr璠ko軼i, tote profilem przypomina raczej trasy podg鏎skie. Olbrzymia ilo嗆 ostrych 逝k闚 na przesmykach mi璠zyjeziornych, nasypy i wykopy, mnogo嗆 most闚 i wiadukt闚 przeplatanych czasem co kilkaset metr闚, "charaktery郵iczna" architektura dworc闚 wz. 1911 ... no i te widoki. 砰 nie umiera :)

        Hmmm... "好iardwy", tylko czy aby na pewno? Wszak powszechnie wiadomo, 瞠 Miko豉jki wcale nie le膨 nad 好iardwami. Przy obecnym rozk豉dzie poci庵 ten m鏬豚y swobodnie dojecha do Orzysza i stamt康 wr鏂i, zaliczaj帷 po drodze o鈔odki wypoczynkowe i mikroporcik w Okartowie. W豉dze orzyskiej gminy mog造by si wreszcie postara o jakie wej軼ia w PKP PR - bo bez tego ruch turystyczny ca趾iem tu zdechnie. Naprawiaj帷 nieopatrzny b陰d PR obmy郵i貫m sobie ruszy z "prawie rodzinnego" Orzysza - 瞠by owe 好iardwy jednak zobaczy i przemierzy wzd逝 p馧nocnego brzegu :)
        Nie wiadomo czy to dobrze, czy 幢e... ale wysyp kolejnych PESobus闚 praktycznie wyci掖 w pie z odcinka E趾 - Miko豉jki "normalny" tabor. Ponowne uruchomienie przejazd闚 pasa瞠rskich do Olecka oraz brak porozumienia z bia這stockim samorz康em zako鎍zy造 d逝g epok SUk z Bipami na linii 514. Pozosta造 tylko gustownie odmalowane PESy z Bonanzami w "kryptorelacjach" do/z Olecka.

        Orzysz - 28.07.2005 - na dzie dobry totalna kicha, bo w豉郾ie huraganiaste burze nad Mazowszem rozwia造 w3p misternie sklecony rozk豉d. Mamy wi璚 bonusowe 30 minut na zwiedzanie stacji :) Na peroniku zabrak這 zabytkowego poide趾a, budynki parowozowni te z wolna trac ceglane 軼iany. Obrotnica jeszcze na chodzie... a i 瘸bka wygrzewa si na jej obwodowej szynie. Historia przycupn窸a w strachu i czeka na nieuchronny wyrok PKP Nieruchomo軼i. Na peronie o篡wiona dyskusja polityczna - "kiedy by這 lepiej, bo mo積a by這 ton cementu gwizdn望". Polskie klimaty. Tacy ludzie skrusz ka盥y system. Ale o Orzyszu ju by這...

        Par minut po dziewi徠ej wprawne ucho 這wi ciche Rp1 pod Gr康ami. Za par minut powt鏎ka ju w Orzyszu i jeszcze jedna przed mostem. Wje盥瘸 nasz 陰cznik "好iardw" ;) Niez造, kilkunastoosobowy t逝mek si uzbiera. Podr騜ni o do鈍iadczonych ty趾ach pakuj si hurtem do Bonanzy. Dla bardziej panoramicznych widoczk闚, pakujemy si do wyj徠kowo pustawej PESy. Ruszamy ostro (ostro tzn. 50 km/h) i 逝kiem przecinamy bagienko zarastaj帷ego Jeziorka Sajno. Niez造 widoczek na p馧noc - od czas闚 budowy kolei nasyp stanowi wododzia這w grobl. Niewielki mostek poszerzono na dwa tory - pami徠ka po rozebranej, r闚noleg貫j linii do Pisza. Trzeba mie wprawne oko - a najlepiej map, aby dostrzec po po逝dniowej stronie miejsce rozej軼ia si szlak闚. Po chwili przemykamy pod betonowym wiaduktem sklepionym i wpadamy do lasu. Pierwsze punktowe hamowanko do 20 km/h - rozsypuj帷e si prz瘰這 niewielkiego mostku i przejazd na drodze do Nowych Gut.

        W wagonie niecodzienna sytuacja. Opr鏂z nas, w PESie jedzie jaka niemiecka parka (z rowerami). I oto Helga, zwabiona przestrzenn czysto軼i PESowatej 豉zienki, nagle wszeczy zza drzwi!!! Helmut biegnie na pomoc - szarpi, wal - ale nic z tego!!! Drzwi zatrzasn窸y si na amen - nie ma szans!!! Babsko drze si w niebog這sy, facet jej wt鏎uje "Meine Frau!!! Meine Frau!!!" - ju my郵a貫m, 瞠 mo瞠 chc wysiada w Okartowie, kt鏎e w豉郾ie mijamy. Tymczasem Kierpo ze stoickim spokojem idzie sobie najpierw po kluczyki, potem do kaBiny i co tam pstryka. Taaaaki domofon! Blada Niemra wyskakuje jak oparzona - oj wi璚ej razy pr鏏owa luksusu nie b璠zie ;)

        Ale w豉郾ie - Okartowo - jeszcze kr鏒ko po wojnie Ekiert闚. Wed逝g nomenklatury PKP km 80,565 na linii 223 (Czerwonka-E趾, tabela SRJP 514), dawniej wg DRG - Haltestelle Eckersberg Ostpr. km 46,51 na linii Mr庵owo-Orzysz. Zesp馧 stacji z ok. 1911 roku sk豉da si z trzech budynk闚: pi皻rowego dworca i dw鏂h budynk闚 gospodarczo-magazynowych. Zachowane charakterystyczne elementy sugeruj, 瞠 dworzec w Okartowie zosta gruntownie przebudowany z konstrukcji typowej dla stacji po鈔ednich tej linii (kt鏎e om闚i przy Tuchlinie). Przebudowy nast瘼owa造 na skutek zniszcze wojennych, zw豉szcza po zniszczeniach z okresu I wojny 鈍iatowej. Obecnie dworzec stanowi jednolit otynkowan bry喚 z uproszczonymi profilami okien, przykryt dwuspadowym eternitowym dachem. W ramach kolejnych modernizacji usuni皻o nastawni i przyleg造 do dworca magazyn spedycyjny. Na pi皻rze zamieszkuj byli pracownicy kolei, na parterze znajduje si dawna poczekalnia, biuro i kasa biletowa. Obecnie dworzec jest niedost瘼ny dla podr騜nych, jego rol pe軟i pkp-owska 豉weczka na zewn徠rz (sensacja!) i romantyczna 豉weczka pod lipami. Oj brakuje w mro幡 zim przytulnego k徠a z ciep造m piecem i kartonikowymi biletami w kasie. W zamian... wolno嗆.
        Typowy budynek gospodarczy mie軼i szalety (damski czynny!) i cz窷 magazynow (z tablic przechowalni baga簑!). Tak jak niewielka s御iednia budowla, zachowa oryginalne ceglane elewacje i zadaszenia. Do lat 90 funkcjonowa豉 w Okartowie stacja handlowa dla zak豉d闚 drzewnych i PGRyb. Na stacji znajdowa造 si dwa tory - przy jednokraw璠ziowym peronie dla pasa瞠r闚 tor g堯wny, a bezpo鈔ednio przy stacji tor mijankowy (towarowy) z przej軼iem. Po rozebranej mijance pozosta這 jeszcze sporo betonowych podk豉d闚. Na zach鏚 od dworca funkcjonowa rozleg造 plac 豉dunkowy. Pod wiatami sk豉dowano tony drzewa przeznaczonego do ekspedycji. Transport pomi璠zy tartakiem i stacj odbywa si przy pomocy w御kotorowej kolei przemys這wej 500mm, kt鏎ej ostatnie 郵ady usuni皻o i zaasfaltowano kilka lat temu (na szosie Orzysz-Miko豉jki). Niewielki sk豉dzik znajdowa si tak瞠 przy budynku gospodarczym. Mia on posta obetonowanego kojca ogrodzonego siatk, rozpi皻 na s逝pkach ze starou篡tecznych szyn.


        Cho ju pod koniec lat 90 rozebrano tor bocznicy i zawieszono kursowanie poci庵闚 zdawczych, to jak echo w "s逝瘺闚ce" pojawia si jeszcze "sthp" Okartowo. Niestety, ca造 odcinek pomi璠zy Orzyszem i Mr庵owem jest ju martwy z punktu widzenia PKP Cargo :( Nawet wojsko zrezygnowa這 z puszczania eszelon闚 t tras - dla bezpiecze雟twa obje盥瘸j帷 dwukrotnie d逝窺z tras via E趾, Korsze. Jeszcze w 1997 roku kursowa豉 t璠y turystyczna "Berolina"... wielki 鈍iat. Na szcz窷cie w Okartowie wci捫 znajduj si ch皻ni do skorzystania z us逝g PKP. A to miejscowi sobie podjad, a to w lecie jacy tury軼i czy harcerze si trafi...

        Ruszamy z Okartowa. Niewtajemniczeni musz szybko przej嗆 do okien od po逝dnia, bowiem pojawi si tzw. "Mgnienie 好iardw" (Niemcy nazwali to "Spirdingblick"). Z pot篹nego nasypu (w豉軼iwie kilkusetmetrowej grobli) i mostu kolejowego wida przez moment olbrzymi tafl najwi瘯szego jeziora w Polsce. Mijany okartowski most kolejowy mia burzliw histori - wielokrotnie niszczony i odbudowywany. Na wysokich 瞠lbetowych przycz馧kach opiera si otwarte kratownicowe prz瘰這 do jazdy do貫m. Po drugiej stronie mostu r闚nie interesuj帷y widok. Przesmyk pomi璠zy dwoma jeziorami przecina grobla mostu drogowego, a na wzniesieniu wida malowniczo roz這穎ne Okartowo z zabytkowym ko軼io貫m (w miejscu dawnego zamczyska krzy瘸ckiego). Do tego relikty 瞠lbetowych fortyfikacji z obu wojen 鈍iatowych - jeden tu przy torze (od strony wsi). 

        Za Okartowem odnotowujemy kolejn punktow redukcj pr璠ko軼i (droga do bazy WOPR) i zag喚biamy si w zalesione wzg鏎za. Kolejne zwolnienie do 20km/h zapowiada strze穎ny przejazd kolejowy na szosie mr庵owskiej. Tu za nim zaczyna si teren obecnego przystanku osobowego w Tuchlinie.

        Wed逝g nomenklatury PKP km 75,433, dawniej Bahnhof Sdengowen (od 1938 r. Tuchlinnen) na km 41,37. Zesp馧 stacji w Tuchlinie zachowa si w niemal pierwotnym stanie sprzed 94 lat. Centralnym punktem jest dworzec o konstrukcji charakterystycznej dla wi瘯szo軼i stacji i przystank闚 odcinka Mr庵owo-Miko豉jki-Orzysz. Model ten roboczo mo積a okre郵i "miko豉jsko-nad郾iardwia雟kim" ;) W odr騜nieniu od typowych projekt闚 z pocz徠ku XX w., ma on bardziej zwart, uproszczon i tylko dwucz窷ciow bry喚. Od strony peronu znajduje si przestronna nastawnia przykryta przed逝穎nym, wsp鏊nym dachem dworca. Zaprojektowanie tak du篡ch pomieszcze (tak瞠 na p騧niej oddanym odcinku Orzysz-E趾) mog這 wi您a si z okre郵onym, nowym typem nastawnic. Wschodni cz窷 budynku (z biurem, kas biletow i klatk schodow) przed逝瘸 po drugiej stronie ryzalit zwie鎍zony dodatkowym szczytem. Poczekalni ulokowano na parterze w篹szej cz窷ci, a z peronu prowadzi do niej wej軼ie z wysuni皻ym gankiem krytym drewnianym daszkiem. Na pi皻rze znajduj si mieszkania s逝瘺owe. Ceglana elewacja zosta豉 urozmaicona ozdobn "opask" na wysoko軼i pierwszego pi皻ra, szczyt od strony g堯wnego wej軼ia "簑豉wskim" szachulcem, a okna 逝kowymi profilami i wkl瘰造mi reliefami. Boczne kraw璠zie dach闚 os豉niaj szerokie jask馧ki i wysuni皻e deskowane wyko鎍zenia szczyt闚. Naro瘸 nastawni ozdabiaj efektowne kolumienki. Namiotowy dach dworca kryty jest dach闚k ceramiczn i prze鈍ietlony trzema mansardowymi okienkami z pod逝積ymi pulpitowymi daszkami.
        Do dworca przylega typowy szachulcowy magazyn spedycyjny z podjazdem i dwuskrzyd這wymi wrotami w szczycie. Przykrywa go dwuspadowy dach obity pap. Obok dworca znajduje si niski ceglany budyneczek techniczny (lampownia?). W zachodniej cz窷ci stacji znajduje si wolnostoj帷y budynek gospodarczo-magazynowy z szaletem, a za nim budynek mieszkalny dla pracownik闚 kolei (zniekszta販ony nieco przer鏏kami i otynkowaniem).
        Tuchlin by jedn z dw鏂h stacji pomi璠zy Orzyszem i Miko豉jkami, st康 znajdowa造 si tu niegdy trzy tory w typowym uk豉dzie towarowo-osobowo-mijankowym. Obecnie pozosta豉 tylko szeroka r闚nia i zarastaj帷y peronik... Zagadka: do czego s逝篡 peronik w Tuchline? Odpowied: aby rewidentka mog豉 bezpiecznie przej嗆 z PESy do Bonanzy.

        Wej軼ie do poczekalni zamurowano antywandalow 軼iank, wi璚 podr騜nym pr鏂z wra瞠 estetycznych nie pozosta這 nic. Dobrze, 瞠 cho budynki s zamieszkane i mimo nienajlepszego stanu (zw豉szcza magazynu) wci捫 przypominaj lata 鈍ietno軼i kolei. Odludzie tu straszne... do Tuchlina cztery kilometry pieszo, komunikacja PKS wr璚z beznadziejna - zw豉szcza w sezonie turystycznym (!). Stacyjka pozostanie jednak w pami璚i... to w豉郾ie tu zaczyna si film "Akwen Eldorado", gdy bracia Sobczykowie przyjechali "retrosk豉dem" z Ol47 by zosta rybakami :)

        Ruszamy 50-tk i po paru kilometrach zn闚 przecinamy szos mr庵owsk - tym razem g鏎 po 瞠lbetowym wiadukcie kolejowym. Po chwili przesuwa si nad g這w wiadukt drogowy. Nadjeziorna zielono嗆 las闚 ust瘼uje otwartym przestrzeniom i doje盥瘸my do przystanku w D帳r闚ce. Tu powsta problem, bowiem na tej samym szlaku by豉 ju jedna D帳r闚ka pod Biskupcem. Niemcy poradzili sobie zniemczeniem nazwy D帳r闚ki podorzyskiej na Eichendorf, a Polacy stworzyli zbitk D帳r闚ka-G鏎k這 dla odr騜nienia od D帳r闚ki Kobu販kiej (i innych).

        Wed逝g nomenklatury PKP km 70,049, dawniej Haltestelle Eichendorf na km 35,99. Zesp馧 budynk闚 stacyjnych powtarza niemal dok豉dnie uk豉d z Tuchlina. Dworzec w D帳r闚ce-G鏎kle wyr騜nia jednak prawdopodobnie brak jednopo豉ciowego zadaszenia dworca i nastawni. 圭ian dworca nad nastawni wie鎍zy dodatkowy, czwarty szczyt. Poddasze, pierwsze pi皻ro i nastawnia uleg造 ca趾owitemu zniszczeniu w wyniku ci篹kich walk niemiecko-rosyjskich z prze這mu 1914/15 roku. Odbudowa ca趾owicie zmieni豉 wygl康 dworca. Obecnie bry喚 przykrywa czterospadowy dach o z豉manym profilu, wszystkie segmenty zosta造 otynkowane (wraz z magazynem spedycji). W wyniku kolejnych przer鏏ek niemal ca趾owicie zmieniono uk豉d wej嗆 i profili okiennych. Nastawni nie odbudowywano. Obok dworca zachowa si budynek gospodarczo-magazynowy. Ca這嗆 kompleksu, cho zamieszkana, nie prezentuje si obecnie najlepiej. Przystanek w D帳r闚ce-G鏎kle wyposa穎ny by niegdy w dwa tory w "okartowskim" uk豉dzie.

        Dalszy fragment trasy wydaje si nieco nu膨cy, urozmaicaj go na szcz窷cie co pewien czas trzy d逝gie wiadukty drogowe z kamienn lic闚k. Za ostatnim osi庵amy przystanek w Olszewie... i najrozpaczliwszy chyba widok na trasie.

        Smutno i straszno. Koniec 鈍iata. Opuszczony, przepi瘯ny dworzec niszczeje z dnia na dzie. Przetrwa cudem obie wojny 鈍iatowe i dopiero trzecia (RP) go wyko鎍zy豉. Nic nie da這 zamurowanie okien nastawni. W poczekalni zarwa豉 si ju pod這ga, a mrok piwnic tylko czeka na nieostro積ego turyst... i na eksplorator闚 takich jak Piotrek :) Obok dworca budynek gospodarczo-magazynowy w niemal identycznym stanie po這wicznego rozpadu... Mo瞠 PKP Nieruchomo軼i znajd jeszcze kogo ch皻nego (wszak 好iardwy o rzut beretem!) - byle tylko potrafi uszanowa kolejow stylistyk. Z tej rozpaczy by豚ym zapomnia - wed逝g nomenklatury PKP km 65,513, dawniej Bahnhof Olschewen (od 1938 r. Erlenau Ostpr.) na km 31,45. 

        Skr璚amy na po逝dniowy-zach鏚 i przecinamy wykopy w kolejnych wzniesieniach. Za wiaduktem drogowym (kto je wszystkie zliczy?) wje盥瘸my na rozleg陰 zielon polan. Nieuwa積i mog si zdziwi... a to ju przystanek Wo幡ice.

        Wed逝g nomenklatury PKP km 61,916, dawniej Haltestelle Wosnitzen (od 1938 r. Julienhofen) na km 27,86. Faktycznie trudno dostrzec przekrzywion, drewnian wiat skryt w krzakach, maj帷 w za這瞠niu imitowa dworzec. Postkolejowa pustynia. I tak chyba ju od kilkudziesi璚iu lat. Wo幡ice mia造 pecha - dok豉dnie wzd逝 linii kolejowej przebiega przez kilka miesi璚y front niemiecko-rosyjski. Nieco dalej w stron Szymonki s造nna Garncarska G鏎a - to tu Rosjanie po豉mali sobie resztk z瑿闚 w czasie I wojny. Wojny spustoszy造 doszcz皻nie infrastruktur kolejow. Trudno powiedzie, jak wygl康a odbudowany (?) dworzec w okresie mi璠zywojennym. By mo瞠 by豉 to tylko lekka drewniana konstrukcja rodem z w御kich tor闚. Co ciekawe, przy r闚ni stacyjnej zachowa豉 si rampa boczna - rzadko嗆 w tych stronach.

        Za Wo幡icami tor stopniowo zbli瘸 si do dawnej zatoki 好iardw - obecnie Jeziora ㄆknajno. Jest to jeden z najwi瘯szych rezerwat闚 豉b璠zi - czasem wielka tafla jeziora jest dos這wnie bia豉 od ptak闚. Polecana rezerwacja po逝dniowych okien pojazdu szynowego :) Niestety zaczynaj si i schody. Ograniczenie do 20 km/h i tak ju praktycznie a za Baranowo. Wturlamy si powolutku na stacj w Miko豉jkach. Ze wszech miar unikat.

        Wycieczka z Beatk, ch耩 od鈍ie瞠nia sobie pami璚i, czy zaliczenia "好iardw", nie by造 jedynymi przyczynami wizyty w Miko豉jkach. Nie mniej wa積ym argumentem by豉 elektryzuj帷a wie嗆 niezawodnego S. Jasi雟kiego nt. stacji w Miko豉jkach (i Gi篡cku) opublikowana w "Masovii"... "Pesymistyczny zapis stanu jej zachowania z pewno軼i nie b璠zie najlepszym wspomnieniem z wakacji, jaki ci庵le wywo膨 tysi帷e turyst闚. [...] Dworzec w Miko豉jkach jest ca趾owicie przebudowany, zabytkowy dworzec w Gi篡cku nale篡 ocali przed post瘼uj帷 dewastacj."

        Wed逝g nomenklatury PKP stacja Miko豉jki km 56,731, dawniej Bahnhof Nikolaiken Ostpr. na km 22,66. Dworzec w Miko豉jkach ca趾owicie przebudowany? Ufff, odetchn掖em z ulg ;) Pr鏂z tablic i farby na lamperiach poczekalni, od 1911 roku zmieni這 si niewiele. Wr璚z przeciwnie - wyj徠kowo zadbana stacja wy豉dnia豉 chyba przez ostatnie lata. Mimo znacznie wi瘯szej skali za這瞠nia, w architekturze dworca mo積a dostrzec powtarzalne cechy stylu "miko豉jsko-nad郾iardwia雟kiego" - np. identycznie rozwi您ane zadaszenie nastawni, mansardowe okna dachowe, ozdobna opaska i zdobienia otwor闚 okiennych. Bry豉 dworca sk豉da si z trzech zasadniczych cz窷ci - dw鏂h pi皻rowych i parterowej - przykrytych skomplikowanym uk豉dem dach闚 nacz馧kowych. Cz窷 pi皻rowa mie軼i na parterze pomieszczenia zwi您ane z obs逝g pasa瞠r闚 takie jak obszerna poczekalnia czy kasy biletowe. Ni窺za cz窷 zachodnia s逝篡豉 celom gospodarczo-magazynowym. Na pi皻rze mieszkania zawiadowcy i pracownik闚 stacji. Do stacji przylega od wschodu du篡 magazyn z biurem ekspedycji. Dach magazynu os豉nia przyleg貫 betonowe rampy od strony toru i podjazdu. Na stacji znajduje si wolnostoj帷y szalet (darmowy!). Nieco dalej na zach鏚 przy ul. Kolejowej pi皻rowy dom mieszkalny dla pracownik闚 kolei.
        Ze wzgl璠闚 terenowych stacj rozbudowano w 逝ku. Znalaz豉 si jednak na peryferiach miasta, daleko od centrum, daleko od portu, o "Go喚biu" nie wspominaj帷. No, ale fani takich rozrywek rzadko korzystaj z kolei. Uk豉d tworzy pi耩 tor闚 z dwoma jednokraw璠ziowymi peronami dla podr騜nych. Obecnie czynne s tylko dwa tory - tyle 瞠by mo積a by這 krzy穎wa dwa PESosk豉dy o 18:30. Reszta tor闚 "zakneblowana" wykolejnicami. O zamierzch貫j skali nada towarowych 鈍iadczy dwustumetrowa, zaro郾i皻a rampa boczna z placem 豉dunkowym od strony p馧nocnej, a tak瞠 dodatkowa rampa w pobli簑 magazynu ekspedycji. W cz窷ci po逝dniowo-wschodniej znajdowa si do niedawna kompleks budynk闚 pomocniczych i zaplecze techniczne obs逝gi parowoz闚. Ca造 teren stacji zosta o鈍ietlony lampami elektrycznymi. Stacja w Miko豉jkach zachowa豉 czynn sygnalizacj kszta速ow, niestety pod koniec lat 90 zlikwidowano semafory na wschodniej g這wicy. Zagin掖 te elektryczny peronowy zegar znad nastawni... 


        Opuszczamy przytwardaw PESk i ruszamy na ma陰 wycieczk po mie軼ie. Jaki sp騧nialski goni w panice za odje盥瘸j帷ym PESobusem... uffff, zd捫y. Wracaj帷, wchodzimy na widokowy wiadukt drogowy. Czy to tylko przypadek, 瞠 w taki spos鏏 rozplanowano wiele stacji i przystank闚 na odcinku a po E趾? Z g鏎y pi瘯ny widoczek na ca陰 stacj, no i oczywi軼ie oczekuj帷e ju 好iardwy". Sk豉d przyje盥瘸 z Poznania o 12:37 i stoi p馧torej godziny bezczynnie... zamiast zaliczy Orzysz i prawdziwe 好iardwy :( Od wrze郾ia jeszcze gorzej - "好iardwy" tylko weekendowo do Olsztyna... i zero skomunikowania z czymkolwiek do Miko豉jek (PESa ucieka godzin wcze郾iej!). Gdzie tu wi璚 好iardwy?
        Na czele stoi przestawiona ju olszty雟ka SU45-061. Od Olsztyna zast徙i j PszczEU趾a lub ByczETek. Raptem pi耩 wagon闚, baga鄴wka, trzy dw鎩ki i jedynka... Jak na 鈔odek sezonu turystycznego sk豉d jest niemi這siernie pusty. Po kilka os鏏 co 3-4 przedzia造, razem mo瞠 ze 20. Klimacik jak 20 lat temu w "Pogorii" mi璠zy E趾iem i Piszem. Nie wr騜y to dobrze na przysz造 rok. Trzeba zrobi pami徠kowe zdj璚ie blachy.
        DJ SUka odpala dieslowskie sample. Na semaforze mamy ju podane Sr 3. Lekki absurd - do g這wicy 40 km/h (?) a potem Vmax... kt鏎a wynosi tu 30 km/h :))) Ruszamy z trzema minutami op騧nienia 14:21 i wtaczamy si pod betonowy wiadukt sklepiony. Za wiaduktem po p馧nocnej stronie mo積a dostrzec miejsce dawnego rozga喚zienia linii. Jeszcze w latach 90 odchodzi豉 w tym miejscu bocznica przemys這wa do zak豉d闚 drzewnych (s造nne domki "Miko豉jki") i dawnej gazowni miejskiej. Przy pobliskim przeje寮zie pozosta fundament i podpiwniczenie dr騜nicz闚ki, pe軟i帷ej by mo瞠 tak瞠 funkcj posterunku bocznicowego.
        Nasyp pot篹nieje i docieramy do najwi瘯szego mostu kolejowego na Mazurach (165 m). Jego wyj徠kowo嗆-trzyprz瘰這wo嗆 podkre郵a pi瘯nie zachowany system fortyfikacyjny sprzed I wojny, uwidaczniaj帷y wr璚z strategiczne znaczenie (na tzw. Pozycji Jezior Mazurskich). Wschodni przycz馧ek mostowy os豉niaj przeciwpiechotne kraty forteczne, a dawniej tak瞠 zapory drutowe. Na pr鏏uj帷ych je pokona intruz闚 czekali strzelcy, ukryci w dw鏂h obetonowanych stanowiskach "Postenstand". Pod most prowadzi造 kryte przej軼ia, a za這g zabezpiecza這 dodatkowe ukrycie. Gdyby jakim cudem przeciwnikowi uda這 si wedrze na prz瘰豉, to wita ich ogie ze strzelnic dw鏂h betonowych blokhauz闚 po obu stronach toru. W jednym z nich znajdowa豉 si tak瞠 zapewne zapalarka 豉dunk闚 do wysadzenia mostu... Po wybuchu pierwszej wojny cofaj帷y si Niemcy wysadzili most kolejowy i drogowy w dniu 25.08.1914 roku. Po odbudowie 豉dunki odpalono raz jeszcze w ko鎍u stycznia 1945 roku - zn闚 z tych samych powod闚 - nadchodzili Rosjanie! Obecny most kratownicowy pochodzi z lat 50 XX wieku.
        Przeje盥瘸j帷 most mo瞠my nacieszy oko rozleg這軼i Jeziora Miko豉jskiego, kt鏎e ci庵iem a po Ryn przypomina najwi瘯sze europejskie rzeki. Ju Krzy瘸cy ochrzcili je pruskim Renem (st康 te Ryn-Rhein). Wok馧 pe軟o jacht闚, motor闚ek, skuter闚... ruch jak na Marsza趾owskiej. Na p馧nocnym zachodzie na wzg鏎zu majaczy imperialna twierdza H. Go喚biewskiego. Ch皻nych zapraszamy do "Randki w ciemno" :)))
        Pokonujemy kolejny wiadukt nad szos mr庵owsk i wyje盥瘸my z Miko豉jek. Kolejna redukcja pr璠ko軼i - teraz ju 20 km/h i tak a po dawn gda雟k dyrekcj PKP. Odcinek na zach鏚 od Miko豉jek nie by remontowany od kilkudziesi璚iu lat i efekty s op豉kane. Mo瞠 czas przerzuci drogowc闚 spod Ornety i po豉ta ten kr鏒ki kawa貫k? To niewiele ponad 10 kilometr闚, a poci庵i telepi si niemi這siernie. Otworzono by w ten spos鏏 szlak dla sk豉d闚 towarowych, a bez nich linia mo瞠 pa嗆 bardzo szybko...

        Mijamy przystanek Ze逕庵i. Wed逝g nomenklatury PKP km 51,206, dawniej Haltepunkt Selbongen na km 17,14. Dworzec zosta przebudowany w nieznanym mi bli瞠j okresie, a pierwotny jego kszta速 ginie w pomroce dziej闚. Obecny pi皻rowy budynek wyr騜nia jedynie niewielki ryzalit od strony peronu. Do zachodniej 軼iany przylega niewielka przybud闚ka - wiatro豉p. Budowl otynkowano i przykryto czterospadowym dachem. Obok znajduje si typowy budynek gospodarczo-magazynowy oraz niewielki budynek techniczny, oba z oryginaln elewacj i zadaszeniem. Stacj szpec maniakalnie odnawiane napisy ZEΥ:I, kt鏎e po wielokrotnym na這瞠niu sta造 si zupe軟ie nieczytelne.

        Cho pospieszny tu si nie zatrzymuje, to spokojnie mo積a wsi捷 lub wysi捷 w biegu. Na tym odcinku "好iardwy" s jednym z najwolniejszych poci庵闚 pospiesznych w Polsce ;) Wobec nik貫j pr璠ko軼i mo積a si nacieszy fenomenalnymi widokami. Przez oko這 dwa kilometry tor wije si karko這mnymi 逝kami na przesmyku pomi璠zy trzema jeziorami (P這ciczne, G喚bokie, Inulec), pokonuj帷 w dodatku dwa wysokie wiadukty nad drogami. Nie wiadomo, kt鏎e okno ciekawsze... miodzio :) Ledwie zd捫ymy och這n望 i ju mijamy przystanek Baranowo. 

        Wed逝g nomenklatury PKP km 46,171, dawniej Bahnhof Baranowen (od 1938 r. Hoverbeck) na km 12,14. Przez kilka powojennych lat (od 1946 r.) by豉 to stacja ko鎍owa linii z Czerwonki (w闚czas SRJP 513). Z nieznanych bli瞠j przyczyn, na stacji w Baranowie zbudowano tylko niewielki parterowy dworzec kryty dwuspadowym dachem nacz馧kowym (styl "mikromr庵owski"). W tej samej osi zbudowano niewiele mniejszy budynek gospodarczo-magazynowy. Budynki s zamieszkane i w miar dobrze zachowane, cho niedost瘼ne dla podr騜nych (zamurowane wej軼ia, kraty). Szeroka, trzytorowa (?) r闚nia i rampa przypominaj jeszcze o latach 鈍ietno軼i stacji.

        Mijamy wiadukt drogowy i toczymy si powoli przez 鈔鏚le郾e 陰czki. Km 44,5 - koniec ograniczenia - od tego miejsca mamy "gda雟kie" Vmax=70 km/h. Poci庵 nie zd捫y si jeszcze dobrze rozp璠zi, gdy mijamy odnowiony wiadukt drogowy pod Kosewem i ma造 wiadukt nad lokaln drog. Wpadamy na kolejny malowniczy przesmyk mi璠zyjeziorny (Juksty i Probarskie). Tu ulokowano stacj Kosewo... w Probarku :) 

        Wed逝g nomenklatury PKP km 41,420, dawniej Bahnhof Kossewen (od 1938 r. Rechenberg) na km 7,34. Zesp馧 stacji w Kosewie posiada chyba najlepiej zachowany budynek dworcowy stylu "miko豉jsko-nad郾iardwia雟kiego". U篡tkownicy na bie膨co usuwaj wi瘯sze uszkodzenia (magazynu spedycyjnego r闚nie!) i bez zb璠nych przer鏏ek (jak w Tuchlinie). Pomieszczenia w dolnej kondygnacji zabezpieczono przed dewastacj, uniemo磧iwiaj帷 jednocze郾ie korzystanie z nich. Zesp馧 uzupe軟ia typowy budynek gospodarczy.

        Rozp璠zamy si ju solidnie i rozpoczynamy festiwal wiaduktowy. Na tym kr鏒kim odcinku jest ich a siedem, w tym kamienne unikaty i uko郾y 瞠lebetoniak. Uwaga - niekt鏎e s bardzo blisko skrajni!!! Nie polecam zbytniego wychylania przez okno - mo磧iwa ma這 przyjemna wysiadka "na 膨danie". Po p馧nocnej stronie miga s造nne Jezioro Czos, le膨ce w zalesionej, g喚bokiej polodowcowej rynnie. Szeroki 逝k zmienia kierunek toru z zachodniego na p馧nocny. Warto przej嗆 do okien po zachodniej stronie. Za tr鎩prz瘰這wym kamiennym wiaduktem 軼iana wykopu stopniowo si obni瘸 i ods豉nia nasyp dawnej linii kolejowej z Rucianego. Co ciekawe le篡 na nim d逝gi tor wyci庵owy od strony mr庵owskiej stacji - ko鎍zy si tu koz貫m oporowym. "好iardwy" hamuj ostro i zgarniaj z peronu grupk oko這 20-30 os鏏. Dobre i to.

        Dawny w瞛e kolejowy w Mr庵owie (kr鏒ko po wojnie Z康zbork), wed逝g nomenklatury PKP km 34,078, dawniej Bahnhof Sensburg - stacja pocz徠kowa trasy do Orzysza i r闚nocze郾ie 34,06 km linii Czerwonka-Ruciane. Szczeg馧owe om闚ienie w瞛豉 wymaga這by oddzielnego opracowania ("pozostaje odes豉 czytelnika..."). Mr庵owo ogl康ane z perspektywy poci庵u robi przygn瑿iaj帷e wra瞠nie, co bole郾ie kontrastuje z dopiero co widzianymi lasami i jeziorami. Postindustrialna szaro嗆. W centrum przemys這wego 奸御ka bywaj 豉dniejsze widoki... Mo瞠 ju czas przesta straszy turyst闚? Mo瞠 czas zadba o co wi璚ej ni tylko rynek i amfiteatr? W odr騜nieniu od Miko豉jek, mr庵owski dworzec jest szarokoszmarkowym snem lat 60, upstrzonym na dodatek reklamami i odpadaj帷ym tynkiem. Przy okazji zeszpecono na t sam mod喚 budynki pomocnicze (mieszkalny i magazynowe). Ju 豉dniej prezentuje si zesp馧 dawnej stacji w御kotorowej (na p馧nocny wsch鏚 od dworca - tu za szos). I tylko poczt闚ka przypomina reprezentacyjny mr庵owski dworzec, o wygl康zie zbli穎nym do za這瞠nia w Biskupcu Reszelskim.

        Od Mr庵owa zaczyna si ju "pe軟owarto軼iowa" linia. Opr鏂z dw鏂h par PESobus闚 oraz sezonowych "好iardw", w poniedzia趾i, 鈔ody i pi徠ki dociera tu oko這 10:00 poci庵 towarowy z Olsztyna. Wyje盥瘸my planowo i po trzykrotnym przeci璚iu szosy mr庵owskiej (przejazdowy ob喚d) mijamy przystanek w Bagienicach.

        Wed逝g nomenklatury PKP km 28,943, od lat 30 XX w. Haltepunkt Alt Bagnowen (od 1938 r. Alth鐪en) na km 28,93. Przystanek w Bagienicach z racji p騧nego powstania otrzyma zapewne tylko drewniany budyneczek stacyjny lub wiat. Obecnie jedynym jego wyr騜nikiem jest umocniony p造towy peronik z tablic przystankow. Z braku lepszego miejsca, rozk豉dzik powieszono na s逝pie o鈍ietleniowym.

        Po p馧nocnej stronie przewija si ciekawy widoczek. Niewtajemniczonym mog這by si wydawa, 瞠 mijamy sze嗆 uroczych 鈔鏚le郾ych jeziorek. Tymczasem to wci捫 to samo Jezioro Sar o tak skomplikowanej linii brzegowej :) Mijamy dwa wiadukty i wyje盥瘸my na otwart przestrze. Za g喚bokim wykopem poci庵 hamuje i zatrzymuje si na przystanku w Sorkwitach. Wyj徠ek od "pospiesznej" regu造 "好iardw" t逝maczy tylko turystyka... wszak st康 wyp造waj codziennie dziesi徠ki kajakarzy na szlak Krutyni, no i ten bajkowy pa豉c von Mirbach'闚!
Wysiadamy z Beatk... i pierwszy szok. Dworzec zosta otoczony drutem. Ob霩 jeniecki, niewola! To naoczny efekt nowej polityki PKP-Nieruchomo軼i, kt鏎e z zapa貫m pozbywaj si "zb璠nej" infrastruktury razem z dzia趾ami (a jeszcze 10 lat temu buszowali鄉y z kumplami swobodnie po dworcu, czekaj帷 niemal do p馧nocy na ostatni poci庵 do Olsztyna). W zamian ustawiono ma這 gustown wiat a'la PKS (bez 豉wek!) i lekko "odliftingowano" peronik. Mo積a to by這 zrobi jako sk豉dniej - wszak i PKS ma obecnie 豉dniejsze przystanki - w mazurskim stylu drewna i kamienia.

        Wed逝g nomenklatury PKP km 22,938, a wcze郾iej Bahnhof Sorquitten na km 22,88. Obecnie chyba trzeba b璠zie zmieni kilometra osi stacyjnej - na oko jakie 30 metr闚 w stron Czerwonki (km 22,87 ;) Zesp馧 stacji w Sorkwitach powiela zasadniczo model "mikromr庵owski" z Baranowa. Budynek gospodarczo-magazynowy przylega tu jednak szczytem do parterowej cz窷ci dworcowej. W p騧niejszym okresie dobudowano jeszcze pod逝積 szopk zamykaj帷 "dziedziniec ceownika". Ca這嗆 prowizorycznie otynkowano, skutecznie oszpecaj帷 elewacje. Za dworcem, przy brukowym doje寮zie, znajduje si typowy budynek mieszkalny dla pracownik闚 kolei (z wyj徠kowo z這郵iwym pieskiem). O konstrukcji obecnej wiaty pisa b璠 przysz貫 pokolenia. Z kolejowych zabytk闚 warto jeszcze zobaczy kratownicowy most - jeden z nielicznych XIX-wiecznych "ocale鎍闚". Doj軼ie od stacji pieszo wzd逝 toru - ok. 800 m na zach鏚. Po drodze wiadukt drogowy i widoczek na zabytkowy ko軼i馧. Pa豉c Mirbach'闚 - obowi您kowy!

        W Sorkwitach po瞠gnali鄉y nasze "好iardwy". Tu w豉軼iwie opowie嗆 si ko鎍zy... cho PESobusikiem doci庵n瘭i鄉y potem do Olka. O D帳r闚ce Kobu販kiej sporo by pisa i sporo szuka, cho to g堯wnie archeologiczny klimacik. Podobnie Parleza... jeszcze do niedawna mikrow瞛e z bocznic. Kiedy powsta? Do tego malutki "Bauerbahnhof" z uroczym podcieniem. I jaka nostalgia... tu przed stacyjk min瘭i鄉y zapomnian granic Warmii i Mazur. Kiedy nast瘼ny raz?

        Pozna雟ki suplement... Zosta豉 ostatnia klatka filmu. C騜 tu sfoci? Mo瞠... powracaj帷e z Miko豉jek "好iardwy"! Przyczajam si ko這 nastawni Pozna Garbary... wreszcie 這mot na warcia雟kim mo軼ie. Pstrykam, ale baterie i lampa da造 du... Zdj璚ie wyjdzie raczej "artystyczne". Jest 21:22 - sze嗆 minut sp騧nienia! Wida doczepiane w Olku wagony, w tym "rower闚k" (a czemu nie dalej!). W 鈔odku ob這瞠nie ~50%, du穎 mniejsze ni np. w przypadku "Mamr". Mo瞠 gdyby "好iardwy" jecha造 z E趾u... Olecka... eeech. Aha, bilecik

Stacja w Okartowie
Archiwum 2003 - most w Okartowie
Archiwum 2004 - "mgnienie 好iardw" w Okartowie
Prowizoryczny most w Okartowie po zniszczeniach I wojny. Fortyfikacje!
Dworzec w Tuchlinie
I wojna. Zniszczony dworzec w D帳r闚ce. Poczt闚ka z archiwum Piotra Janika.
Umieraj帷y dworzec Olszewo. Minigaleria kolegi Benx'a
Dworzec w Olszewie/Erlenau w latach 鈍ietnosci (tylko miniatura z ko鎍a lat 30)
Dworzec w Wo幡icach w latach 30. Poczt闚ka z archiwum Grzegorza Putkowskiego.
Dworzec w Miko豉jkach z przeuroczym akcentem :*)
Dworzec w Miko豉jkach
Dworzec w Miko豉jkach w epoce prehistorycznej
Dworzec w Miko豉jkach w epoce prehistorycznej
Stacja w Miko豉jkach i "好iardwy" widziane z wiaduktu drogowego
Blacha "好iardw" i autor
Miko豉jki - ruszamy
Przystanek Ze逕庵i
Przystanek Baranowo
Dworzec w Kosewie
Stacja w Mr庵owie w latach 鈍ietnosci
Zniewolony dworzec w Sorkwitach
Dworzec w Sorkwitach
Pozna Garbary. "好iardwy" wracaj z Miko豉jek
"Miko豉jsko-nad郾iardwia雟ki" model dworca kolejowego na przyk豉dzie dawnej stacji w Tuchlinie. Rzut od strony peronu.
"Miko豉jsko-nad郾iardwia雟ki" model dworca kolejowego na przyk豉dzie dawnej stacji w Tuchlinie. Rzut od strony podjazdu.
"Miko豉jsko-nad郾iardwia雟ki" model dworca kolejowego na przyk豉dzie dawnej stacji w Tuchlinie. Rzuty boczne.

All Rights Reserved ® Cezary Markiel czyli Wsie Prawa Zaszcziszczieny © VIII 2005.
Wielkie dzi瘯i dla kolegi Benx'a z Pisza za minigaleri Olszewa oraz dla Krystiana z Orzysza za "Akwen Eldorado"! Cytat z S. Jasi雟kiego: "W瞛e kolejowy w Gi篡cku" /w:/ "Masovia" t. VII /2004. Inne 廝鏚豉 i podzi瘯owania... jak zwykle - 瞠by nie nudzi ;)
Powr鏒 do strony g堯wnej Kolej na Mazurach ||

fortyfikacje fortyfikacjefortyfikacje bunkryfortifications bunkerskolej mazury warmia