"Zimowy sen"

Dwie pary pociągów, kiepskie godziny odjazdów w kierunku Olsztyna, fatalny stan torowiska i w efekcie ograniczenie prędkości szlakowej do zawrotnych 30 km/h. To stacja Ruciane-Nida - stan na dzień dzisiejszy. I pomyśleć, że jeszcze 10 lat temu mieliśmy bezpośrednie połączenie z Gdynią, Warszawą czy Raciborzem (Pogoria). Aktualnie kolej zapadła u nas w głęboki sen, który widoczny jest szczególnie zimą - porą roku obcą tysiącom turystów znającym Mazury tylko w okresie letnim… Jak wyglądała miniona zima w Rucianem-Nidzie pod względem aspektów kolejowych? Czas na fotoreportaż podsumowujšcy ostatnie miesišce.

Dla niewtajemniczonych na początek należy przybliżyć aktualny rozkład jazdy. O 12:53 melduje się w Rucianem pierwszy pociąg relacji Olsztyn Gł. - Pisz. Rozkładowo jest to autobus szynowy SA106 (zdarzają się wszystkie modele będące na stanie województwa warmińsko-mazurskiego, czyli SA106-003, 007, 008, 009), czasem kursujący z wagonem doczepnym, co jednak w okresie zimowym stało się rzadkością. Godzina 14:23 to odjazd kolejnego pociągu - wracającego z Pisza do Olsztyna. Od święta w ramach pierwszej pary pociągów w zastępstwie szynobusu przyjeżdża tradycyjny pociąg z SU42 na czele i dwoma wagonami. Do Olsztyna zatem - pociągiem - dojechać można najwcześniej o godzinie… 16:26. Przesuwamy się dalej z „analizą rozkładu”. Równo o godzinie 17:00 melduje się kolejny pociąg do Pisza, powracający o godzinie 18:23. Jest to w 98% przypadków SU42 z trzema wagonami. Trzeba mieć wiele szczęścia, aby trafić na inne lokomotywy - mowa o SU45, czy nawet SU46.

Na początek pierwszy zbiór zdjęć, prezentujących stację Ruciane-Nida i przystanek Ruciane-Nida Zach.


20.12.2005

25.12.2005

10.01.2006

19.01.2006

21.03.2006
 

22.12.2005

14.02.2006

22.02.2006

28.02.2006

05.03.2006
 
Grudzień 2005 r.
Zima rozpoczęła się łagodnie i dość nieśmiało. Przez cały grudzień nie obyło się bez ogolonej monotonni. W pierwszym kursie SA106, w wieczornym natomiast SU42. Jedyne urozmaicenie stanowiła możliwość spotkania od czas do czasu wagonu doczepnego przy szynobusie, co pojawiło się głównie w okresie świąteczno-noworocznym. Grudniowa zmiana rozkładu jazdy nie przyniosła żadnych rewolucji, nastąpiły jedynie kilkuminutowe korekty w godzinach przyjazdów i odjazdów.
 

SA106-009
22.12.2005

SA106-009
24.12.2005

SA106-008
25.12.2005

SA106-007
26.12.2005

Tablica z rozkładem jazdy dla stacji Ruciane-Nida.

Styczeń 2006 r.
Nowy Rok przyniósł spore opady śniegu, niskie temperatury - słowem: zimę w prawdziwego tego stopnia znaczeniu. Początek miesiąca to zmiennie kursy SA106 i SU42, aż wreszcie dokładnie 14 stycznia szynobusy kompletnie przestały kursować na szlaku Olsztyn - Pisz. Powodów mogło być wiele - od ciężkich warunków atmosferycznych, po - co bardziej prawdopodobne - małej ilości pasażerów, jakie zabrać mogły Pesobusy. Wielokrotnie zdarzała się sytuacja, iż szynobus dojeżdża z Pisza do Szczytna kompletnie zapełniony... i dalej nie zabierał już kolejnych pasażerów. Szczególnie zauważalne to było w okolicach weekendu, tudzież w sam weekend, co wiązało się z dojazdami do szkół.
 

SA106-003
07.01.2006

SU42-507
10.01.2006

SU42-534
11.01.2006

SA106-003
14.01.2006

SU42-534
27.01.2006
 
Luty 2006 r.
Absencja szynobusów trwała do połowy lutego, dokładnie miesiąc. W tym czasie w Rucianem spotkać można było m.in. SU45-191 czy SU46-004 - widoki bardzo rzadkie ostatnimi czasy. Jeśłi chodzi o frekwencję, to za każdym razem gdy obserwowałem przyjazd
każdego pociagu z Olsztyna, na przystanku Ruciane-Nida Zach. wysiadało nawet około 20-30 osób! Druga połowa miesiąca to intensywne opady śniegu, z czym wiązały się spore opóźnienia pociągów. Największe opóźnienie zanotowałem 22 lutego, kiedy to pociag relacji Olsztyn Gł. - Pisz zameldował się na stacji w Rucianem-Nidzie z 80 minutowym opóźnieniem, czyli chwilkę przed czaskiem kiedy miał odjeżdżać ze stacji... ale w kierunku przeciwnym (po powrocie z Pisza). Niestety pługu odśnieżnego tej zimy nie doczekaliśmy się... ostatni razy przyjechał po szlaku... poprzedniej zimy.
 

SU42-512
01.02.2006

SU46-004
02.02.2006

SU45-191
03.02.2006

SU42-512
07.02.2006

SA106-007
14.02.2006
 

SU42-526
15.02.2006

SA106-009
15.02.2006

SA106-007
21.02.2006

SA106-007
22.02.2006

SA106-009
24.02.2006
 

SA106-009
28.02.2006

Przystanek Ruciane-Nida Zach.
15.02.2006
 
 
Marzec 2006 r.
Zima nie odpuszczała aż do samego końca. Marzec to powtórka z rozrywki z ostatnich miesięcy - kursy na przemian szynobusów z SU42, SU45 i SU46. Na początku miesiąca dwukrotnie zaobserwowałem liczenie pasażerów na odcinku Pisz - Ruciane-Nida, wraz z dokładną ewidencją zakupionych biletów i trasy przejazdu. Na szczęście z 1 kwietnia czy nawet 1 lipca 2006 r. żaden z kursów nie zostanie zawieszony. Pewnym zatem możemy być, iż do wprowadzenia przyszłego rozkładu jazdy pociągi dalej będą przejeżdża przez Ruciane-Nidę. A co później? W planach na najbliższe lata jest remont szlaku Olsztyn - Szczytno, a nawet przywrócenie ruchu pasażerskiego na całym odcinku do Ełku, co wydaje się daleką przyszłością... Na razie jednak przyszła wiosna, zbliża się sezon letni a wraz z nim miejmy nadzieję zwiększony potok podróżnych i turystów.
 

SA106-008
01.03.2006

SU42-526
05.03.2006

SA106-007
09.03.2006

SU45-056
09.03.2006

SA106-003

15.03.2006

SU42-534
16.03.2006

SU46-004
20.03.2006

SU45-061
20.03.2006

SU42-503
23.03.2006

SU42-503
23.03.2006
 
Tekst i zdjęcia: Paweł Wagner
Więcej zdjęć na stronie www.zdjecia.ruciane-nida.org.

| Powrót do strony głównej |